Choć tranzystor ten nie jest najmniejszym tranzystorem na świecie, miniaturyzacja urządzenia na bazie krzemu taką skalę ma miejsce po raz pierwszy w historii techniki. Inne doświadczenia bazowały na o wiele bardziej egzotycznych technologiach. Podczas gdy sama technologia obróbki osobnych atomów za pomocą takiego mikroskopu istnieje już od około 20 lat, do tej pory nikt nie był w stanie wykorzystać jej do stworzenia pełnowartościowych działających urządzeń o wymiarach atomu, zdolnych do przetwarzania wprowadzonych danych ze świata makro.

Aby stworzyć tak niewielkie urządzenie, naukowcy zastąpili w pojedynczym krysztale krzemu siedem atomów krzemu atomami fosforu. W tym celu wykorzystali oni skaningowy mikroskop tunelowy. Autorzy nowego tranzystora, skupieni wokół Michelle Simmons, liczą na to, że nowe nanotranzystory przydadzą się w celu tworzenia nowych, o wiele potężniejszych niż obecne komputerów, między innymi komputera kwantowego. A co najważniejsze – jest to kolejny krok na drodze do zmniejszania rozmiarów chipów i komputerów z równoczesnym wzrostem ich wydajności.

źródło: www.science.unsw.edu.au