W Kambodży odkryto miasto sprzed 1200 lat

Nowoczesne technologie pomogły archeologom z Uniwersytetu w Sydney w odkryciu zaginionego średniowiecznego miasta Mahendraparvata.

Mahendraparvata, położone na górze Phnom Kulen, prawdopodobnie istniało nawet 350 lat przed powstaniem świątyń Angkor Wat.

Dzięki wykorzystaniu technologii skanowania laserowego LIDAR badacze odkryli świątynie, pozostałości kanałów, dróg i rowów melioracyjnych. Dwie z odkrytych świątyń zachowały się w dżungli w doskonałym stanie. LIDAR to połączenie lasera z teleskopem, które działa na podobnej zasadzie jak radar.

Poszukiwania zaginionego miasta trwały przez kilka lat. Przełomem okazała się nowa technologia. Ruiny odnaleziono dokładnie w miejscu, wskazanym przez LIDAR.

Podczas gdy naukowcy przedzierali się przez kambodżańską puszczę, nad ich głowami, na wysokości ok. 800 metrów, latał mały śmigłowiec z wbudowanym skanerem laserowym i badał teren z wysokości. Nowy system wysyła impulsy laserowe w stronę ziemi i na podstawie ich odbicia tworzy dokładną mapę badanego obszaru.