Stanowisko paleontologiczne na wyspie Jersey dokumentuje blisko 200 tys. lat bytności neandertalczyków. W czasach pomiędzy ok. 250 tys. a ok. 40 tys. lat temu, wskutek chłodniejszego klimatu i niższego poziomu morza, Jersey była półwyspem przylegającym do Normandii.

Zdaniem naukowców z międzynarodowego zespołu, istnieją świadectwa, że pomiędzy 180 tys. a 40 tys. lat temu neandertalczycy okresowo odwiedzali jaskinię La Cotte, znajdującą się na Jersey.

Naukowcy badali narzędzia kamienne znalezione na stanowisku, porównując je z lokalnym materiałem skalnym. Próbowali w ten sposób ustalić, które narzędzia wytwarzane były na miejscu, a które były przynoszone skądinąd. Ich zdaniem część narzędzi pochodzi z daleka, ponieważ nie zostały wytworzone z lokalnych skał.

„La Cotte wygląda na szczególne miejsce dla neandertalczyków. Odbywali oni celowe podróże na Jersey przez wiele, wiele pokoleń” - opisuje główny autor badań, Andy Shaw z University of Southampton (Wielka Brytania).

W ciągu 100 tys. lat klimat znacząco zmieniał się w regionie. Niemniej neandertalczycy odwiedzali Jersey również, kiedy było mroźno, przemierzając zimne, otwarte przestrzenie, które dzisiaj znajdują się pod wodą.