Rozszerzona rzeczywistość to nie tylko gry komputerowe i rozrywka, ale też nowe narzędzie dla lekarzy. Naukowcy z HHMI Janelia Research Campus w stanie Wirginia stworzyli system wirtualnych tuneli dla myszy. Ich działanie obrazuje filmik udostępniony przez serwis BBC News.

Mysz znajduje się na bieżni w wirtualnym tunelu. W miarę jak bieżnia się porusza, wąsy czuciowe myszy są stymulowane przez ruchome ścianki. To sprawia, że mysz naprawdę czuje, jakby poruszała się w prawdziwej przestrzeni.

W tym czasie naukowcy mogą obserwować działanie komórek mózgowych myszy i cały proces powstawania wspomnień. Autorzy badania mają nadzieję, że w przyszłości te wyniki będzie można wykorzystać w walce z chorobą Alzheimera.

- Możliwość przypisania konkretnej aktywności neuronalnej do zachowania daje nam wiele informacji, w jaki sposób mózg ssaków odpowiada na bodźce, w tym np. na zranienie. Jak to się dzieje, że wiemy, jak odnaleźć ścieżkę i jak tworzą się wspomnienia - mówi Nicholas Sofroniew, jeden z autorów badania.

Zdaniem naukowców poznanie procesów powstawania pamięci jest kluczowe dla zrozumienia wszystkich chorób, w których dochodzi do utraty pamięci, w tym choroby Alzheimera.