Wolna planeta 80 lat świetlnych od Ziemi

Astronomowie odkryli poza układem słonecznym samotną planetę, która swobodnie dryfuje w przestrzeni kosmicznej. Gazową egzoplanetę ochrzczono mianem PSO J318.5-22.

Astronomowie po raz pierwszy odkryli planetę, która nie obraca się wokół słońca, ale swobodnie porusza się w przestrzeni kosmicznej. Planeta nazwana PSO J318.5-22 powstała prawdopodobnie 12 milionów lat temu.

Nowa planeta znajduje się ok. 80 lat świetlnych od Ziemi. Jej masa jest sześciokrotnie większa od masy Jowisza – donoszą naukowcy, którzy swoje odkrycie opisali w czasopiśmie “Astrophysical Journal Letters”.

PSO J318.5-22 powstała zaledwie 12 milionów lat temu, jest więc bardzo młodą planetą. – Jeszcze nigdy nie widzieliśmy tak wyglądającego, wolno lecącego obiektu. Do tej pory, nie byliśmy nawet pewni, czy tego typu obiekty w ogóle istnieją. Teraz wiemy, że tak – mówi autor odkrycia, dr Michael Liu z Uniwersytetu Hawajskiego.

Odkrycie nowej planety stanowi wyjątkową okazję do badania gazowych olbrzymów, takich jak Jowisz – twierdzi współautor odkrycia Niall Deacon z niemieckiego Instytutu Maxa Plancka. Planeta została odkryta przy użyciu teleskopu Pan-starss na szczycie wulkanu Haleakala na hawajskiej wyspie Maui.

Więcej:astronomia