Żaby słyszą przez otwór gębowy

Jedne z najmniejszych żab na świecie nie mają ucha środkowego ani bębenków, ale potrafią słyszeć dzięki swoim otworom gębowym.

Żaby Gardinera (Sooglossus gardineri)  żyją na Seszelach, wyspach na Oceanie Indyjskim, ok. 1600 km od wybrzeży Afryki.

Większość żab ma na głowie bębenki, które wibrują w zetknięciu z falą dźwięku i wysyłają wibracje do ucha środkowego, a następnie do mózgu. Inaczej jest jednak u żab Gardinera, które mają ok. centymetra długości.

Do tej pory naukowcy sądzili, że osobniki tego gatunku są głuche. Eksperyment z wykorzystaniem nagranych dźwięków innych żab pokazał jednak, że jest wręcz przeciwnie. Samce żab reagowały na dźwięki, zupełnie tak, jakby prowadziły dialog z nagraniem.

Zaawansowane badania pokazały, że ani płuca, ani mięśnie żab nie biorą udziału w transmisji dźwięku do ucha środkowego. Okazało się jednak, że otwór gębowy tych żab działa jak wzmacniacz.

– Nasze badanie pokazało, że obecność ucha środkowego nie jest warunkiem koniecznym do słyszenia, mimo że występuje u większości słyszących organizmów na ziemi – podsumowują badacze.

Więcej:Przyroda