Škoda rusza do walki

Dzięki nowej rajdówce Škoda Fabia Super 2000 czeski koncern chce sięgnąć po trofea w największych imprezach samochodowych.

Czeski koncern samochodowy zatęsknił za udziałem w rajdach samochodowych. Dlatego powstała Škoda Fabia Super 2000. Dział sportów motorowych koncernu z Mladá Boleslav pomyślnie zakończył proces homologacji Fabii Super 2000 i odebrał już od Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) oficjalne świadectwo homologacyjne, uprawniające ten model do udziału w zawodach organizowanych pod jej egidą.
- Jesteśmy dumni, że pod symbolem skrzydlatej strzały kontynuować możemy ponad stuletnią tradycję sportów motorowych – mówi dr Eckhard Scholz, członek zarządu Škoda Auto ds. rozwoju technologicznego.

– Nasze auto chcemy wykorzystać w wybranych zawodach, głównie z cyklu IRC (Intercontinental Rally Challenge), przy czym jesteśmy całkowicie przekonani o absolutnie konkurencyjnym charakterze nowego samochodu rajdowego Škody – mówi Eckhard Scholz.
Są już dwie załogi: Czesi – Jan Kopecký z pilotem Petrem Starým oraz Finowie – Juho Hänninen z pilotem Mikko Markkulą. Dwie fabryczne załogi Škoda Fabia Super 2000 zadebiutują w Rajdzie Monte Carlo w dniach 21-24 stycznia 2009 roku. 
- Liczymy, że dzięki tej reprezentacji marka Škoda ukoronuje swój udział w zawodach rajdowych spektakularnym sukcesem – mówi dyrektor Škoda Motorsport, Michal Hrabánek.


Nowa rajdowa Škoda Fabia Super 2000 będzie mieć około 180 KM mocy (na więcej nie pozwalają przepisy). Auto o długości 3992 mm, szerokości 1798 mm, rozstawie osi: 2486 mm i ciężarze 1,2 tony napędza 4-cylindrowy, 16-zaworowy, benzynowy silnik atmosferyczny o pojemności skokowej 1998 ccm, z aluminiowym blokiem oraz głowicą cylindrów i momentem obrotowym równym 245 Nm.

Napęd 4×4 zapewnia 6-stopniowa sekwencyjna przekładnia – X-trac, z 3 dyferencjałami mechanicznymi. Auto dostało sprzęgło AP Racing – 184 mm, elektronikę Magneti Marelli, sportowe zawieszenie, hamulce Brembo i sportowe koła z oponami Goodrich.
W przyszłości Škoda Auto planuje rozpocząć sprzedaż modelu prywatnym zespołom.