System obrony przeciwrakietowej dla turystów

Koncern Northrop Grumman zakończył testy próbne systemu obrony samolotów pasażerskich przed rakietami obrony przeciwpowietrznej. System ten otrzymał certyfikat amerykańskiej Federal Aviation Administration – teraz wystarczy tylko wprowadzić go na rynek.

System Guardian będzie bronił samoloty pasażerskie przed atakami terrorystycznymi z użyciem przenośnego przeciwlotniczego zestawu rakietowego (PPZR) Niewielkie rozmiary, łatwość w użyciu i stosunkowo niska cena odpalanych ręcznie zestawów sprawiły, że są one szczególnie popularne wśród ugrupowań terrorystycznych. I chociaż niewiele się słyszy o atakach rakiet terrorystów na statki pasażerskie, przypadki takie się zdarzają (np. w roku 2003 Airbus 300 w kilka minut po starcie z Bagdadu został zaatakowany przez rakietę PPZR, na szczęście lądowanie awaryjne zakończyło się sukcesem). Zwiększa to niebezpieczeństwo samolotów pasażerskich, przelatujących nad licznymi punktami zapalnymi naszej planety.
Wszystkie modele takich rakiet posiadają głowice naprowadzające. System stale patroluje przestrzeń wokół samolotu, a kiedy zauważy, że rakieta została wystrzelona, sprowadza ją z kursu. Urządzenia, ukryte w specjalnym „kokonie” pod kadłubem samolotu dokonuje pomiaru trajektorii rakiety i oślepia ją, naprowadzając na nią promień lasera. Laser ten jest zupełnie bezpieczny dla oczu ludzkich, ponieważ jest niewidoczny, lecz z powodzeniem dezorientuje głowice PPZR.
W ciągu 14 miesięcy testów Guardian wykonał 4500 lotów (22 tys. godzin w powietrzu). Urządzenia działały bez zarzutu i nie wpływały negatywnie na działanie samolotu – wzrosło jedynie zużycie paliwa ( o 0,75 %). Działanie systemu przeciwrakietowego sprawdzono zarówno podczas ataków symulowanych, jak i podczas ataków prawdziwych rakiet. Analogiczny system Guardian o nazwie Nemesis jest już bowiem od wielu lat instalowany na wojennych samolotach i helikopterach USA, Wielkiej Brytanii, Danii i Australii i skutecznie odpiera ataki tego rodzaju broni.
Cena Guardian razem z montażem, remonem i obsługa techniczną wyniesie około 1 mln dolarów. Wydaje się, że jest to spora suma. Pasażerowie samolotów nie odczują jednak boleśnie wzrostu cen biletów – biorąc pod uwagę liczbę lotów i ilość miejsc w samolotach cena biletu na samolot z takim systemem wzrośnie o około 1 $. JSL
źródło: www.es.northropgrumman.com