Toyota Prius napędzana słońcem

Zimą zadebiutowała nowa generacja najpopularniejszej na świecie hybrydy. Wyposażono ją w umieszczone na dachu ogniwa słoneczne – dodatkowe źródła zasilania silnika elektrycznego.
Toyota Prius napędzana słońcem

Toyota wprowadziła na rynek technologię PHV (Plug-in Hybrid Vehicle). To kolejny krok do zmniejszenia emisji CO2 nowych samochodów o 90% do roku 2050. 

Zasięg Priusa Plug-in Hybrid wyłącznie na silniku elektrycznym zwiększył się aż dwukrotnie, bo do 50 kilometrów, wzrosła też maksymalna prędkość w trybie EV: z 85 do 135 km/h. W Priusie zastosowano też innowacyjny system ogrzewania baterii oraz panele fotowoltaiczne na dachu, które zwiększają zasięg auta w trybie EV, a także klimatyzację opartą na pompie ciepła z wtryskiem gazu.


Gdy samochód jest zaparkowany
lecz niepodłączony do gniazda ładowania, panel fotowoltaiczny umożliwia ładowanie głównego akumulatora systemu hybrydowego. Podczas jazdy system ładuje uzupełniającą baterie 12 V przeznaczoną do obsługi dodatkowych obciążeń, przez co maleje pobór energii z głównego akumulatora. System ogniw słonecznych jest w stanie zwiększyć zasięg pojazdu w trybie elektrycznym maksymalnie o 5 km dziennie, co daje w sumie około 1000 km rocznie

 


Platforma TNGA
nowa Toyota Prius IV generacji jest zbudowana na nowej platformie TNGA, która zapewnia bardziej precyzyjne prowadzenie, większą stabilność jazdy oraz bardziej naturalną pozycję za kierownicą

 

Silnik (1.8 l VVT-i, 98 KM) 
pracuje w cyklu Atkinsona, ale w układzie napędowym mamy oczywiście zespół akumulatorów

 

Hybrydowa Toyota Prius nie ma standardowych części narażonych na zużycie
koło dwumasowe, sprzęgło, alternator, rozrusznik czy paski klinowe go nie dotyczą

 

1,2 litra benzyny na 100 km
– deklarowane przez producenta średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym

 

Bagażnik 
360 litrów przy niezłożonych siedzeniach

 

Elektronika na pokładzie
w nowym Priusie jest miejsce na podwójny kolorowy ekran TFT 4,2” w desce rozdzielczej, system multimedialny Toyota Touch 2, bezstopniową przekładnię automatyczną E-CVT, kolorowy wyświetlacz projekcyjny HUD na przedniej szybie, bezprzewodową ładowarkę do telefonu i inteligentny system automatycznego parkowania (SIPA)

 

Ponad 1400 patentów Toyoty
W latach 2010–2015 Toyota zarejestrowała ponad 1400 patentów dotyczących innowacyjnej technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów i 5.680 patentów dotyczących technologii wodorowych ogniw paliwowych. Szacuje się, że do 31 stycznia 2017 roku wyprodukowane przez Japończyków hybrydy pozwoliły zapobiec emisji 77 mln ton CO2. O tyle więcej dwutlenku węgla trafiłoby do atmosfery, gdyby zamiast hybryd kupiono samochody benzynowe o podobnej wielkości i osiągach

 

Nadwozie

Zestaw elementów aerodynamicznych pozwala uzyskać wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza Cx=0,25

 

Bezpieczny jak Prius Toyota Safety Sense
W skład tego pakietu bezpieczeństwa czynnego wchodzą układy: wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD), rozpoznawania znaków drogowych (RSA), ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (LDA + SC), automatyczne światła drogowe (AHB), aktywny tempomat (ACC), system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS). Do tego monitorowanie martwego pola w lusterkach (BSM), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) oraz układ detekcji przeszkód (ICS)