Prenumerata

Focus Ekstra 3/21

Odkrycia - 150 pytań i odpowiedzi

Spis treści

6 | NAUKA
Po co nam teleskop Webba? Kiedy ludzie znów polecą na Księżyc?  Czy łazik kosmiczny może zmieniać kształt? Czy planety mogą się kurczyć?  Które miejsce jest najgorętsze na Ziemi?  Co wywołuje gwałtowną erupcję wulkanu? Jak głęboko wwiercono się w skorupę ziemską? Co się stało z łukiem Darwina na Galapagos? Dlaczego topnienie lodowców jest groźne?

14 | TECHNIKA
Kto nosił ubrania z azbestu? Jak mają działać reaktory jądrowe nowej  generacji?  Jak sfotografować atomy? Kiedy do użytku wejdą egzoszkielety? Jak pisać na komputerze za pomocą myśli?  Do czego może się przydać robotyczny kciuk? Jak mały może być elektroniczny czip? Czy linia kolejowa połączy Azję i Amerykę?

20 | MEDYCYNA
Który plemnik ma szansę zapłodnić komórkę jajową?  Do kogo należy rekord wzrostu?  Dlaczego szczaw może być groźny dla alergików? Czy kawa zmienia działanie mózgu?  Czym znieczulić skórę przed zastrzykiem? W jaki sposób kłopoty ze snem mogą wywołać nadwagę?  Kto odkrył, że kokaina ma właściwości znieczulające? Czy warto mieć „huśtawkę emocjonalną”? Która pozycja ułatwia poczęcie dziecka? Na czym polega reakcja uczuleniowa?

30 | PRZYRODA
Gdzie występują pingwiny?  Czy rekiny potrafią świecić? Jak długo mogą żyć pająki?  Jakie zwierzę potrafi zatrzymać reaktor jądrowy?  Które zwierzęta rozpoznają swe odbicie w lustrze?  Jak powstają hybrydy? Który z owadów jest najbardziej wytrzymały?  Co żyje pod lodowcami?   Który ptak jest najstarszy na świecie? Jak duże było oko T-REXA?  Które morze jest najmłodsze na świecie? Kiedy nad Bałtykiem pojawili się pierwsi ludzie?

42 | HISTORIA
Jak śpiewały lalki Edisona?  Jak Katarzyna Medycejska próbowała zajść w ciążę?   Stolicą Polski był kiedyś Biecz?  Gdzie wymyślono drony? Jak wygląda najstarszy polski list miłosny? Gdzie w Polsce najdłużej stał pomnik Stalina? Czy Santorini jest siedliskiem… wampirów?  Kiedy Indianie zaczęli jeździć konno?  Czy Szekspir stracił głowę?  Skąd się wzięło określenie „młody bóg”?

52 | CYWILIZACJA
Jak powstały parki miniatur?  Czy można całkowicie zrezygnować z jedzenia? Czy Koreą Północną rządził sobowtór? Co znajduje się pod pustynią? Jak powinien zachowywać się muzułmanin w kosmosie?  Od kiedy używa się parasoli? Czy wszyscy mamy lęk wysokości? Jaki budynek figuruje na okładce płyty „Animals” Pink Floyd?

58 | ZBRODNIA
Skąd wzięła się głowa na stole?  Kto był pierwowzorem Herkulesa Poirot?  Gdzie słoń był katem i sędzią?   Jak karano w dawnej Polsce za... kradzież miodu z ula i wybijanie pszczół?  Kto dostał karę śmierci za posiadanie radia?  Kiedy pierwszy raz skazano przestępcę na podstawie analizy DNA?

64 | SPORT
Jak szybko leci piłka nożna?  Czy rycerz był mocniejszy od sportowca?  Dlaczego olimpijski pokój to mit?  Która polska tenisistka przyjaźniła się z Chaplinem? Czy Polak grał w Barcelonie i Realu? Kto wymyślił sportowe plebiscyty?  Co Superman ma wspólnego z Polską?

70 | MOTORYZACJA
Kto wynalazł samochód elektryczny? Czy istnieje auto dla wszystkich? Jaki był największy skandal Rajdu Dakar? Po czym poznać jeepa w ciemności?

Kup e-wydanie