Prenumerata

Focus Historia Ekstra 02/19

Bitwa o kosmos

Focus Historia Ekstra 02/19

Gdy 12 kwietnia 1961 roku Jurij Gagarin jako pierwszy człowiek podziwiał naszą planetę z orbity, Amerykanie kipieli z wściekłości. Choć 16 lat wcześniej to oni przejęli ojca nazistowskiego programu rakietowego Wernhera von Brauna, kosmiczny wyścig przegrywali z kretesem. Potrzebowali czegoś spektakularnego, by móc spojrzeć w lustro. Zdecydowali się, że tym „czymś” będzie załogowa misja na Księżyc. W program, który w końcu przyniósł im sukces, wpompowali 25 mld USD. Choć Rosjanie robili dobrą minę do złej gry, nie byli w stanie już odpowiedzieć. Postawili więc na propagandę – zaczęli wysyłać na orbitę towarzyszy z bratnich państw. Tymczasem znaczące programy – jak wahadłowiec Buran czy rakieta nośna Energia – nieustannie borykały się z problemami.

Amerykanie zaś nabierali wiatru w żagle. Do tego stopnia, że w 1983 roku Ronald Reagan zaproponował coś, co przeraziło Rosjan – umieszczenie w przestrzeni kosmicznej satelitów z laserowymi działami, które niszczyłyby wrogie rakiety balistyczne. Choć program okrzyknięty przez prasę „gwiezdnymi wojnami” od początku był niemożliwy do realizacji, doprowadził radziecką gospodarkę do ruiny. Nic dziwnego, na uboczu „kosmicznej wojny” trwały bowiem prace nad tylko nieco mniej kosztownymi superbroniami mającymi zapewnić mocarstwom przewagę w (nie do końca konwencjonalnej) wojnie na Ziemi. I te prace, choć już w innych miejscach, wciąż trwają.

Agnieszka Ucińska

4 KOSMICZNY WYŚCIG Podbój kosmosu w skrócie.

6 PIERWSZY W KOSMOSIE Debiuty na orbicie.

10 KSIĘŻYC NA ATOMOWYM CELOWNIKU Sowieci i Amerykanie planowali zbombardować Księżyc!

14 SKOK NA KSIĘŻYC Wyścig o to, kto pierwszy stanie na Srebrnym Globie, nie obył się bez ofiar.

20 OSTATNI APOLLO Czy Amerykanie zawiesili loty na Księżyc, by przypodobać się Rosjanom?

24 TOWARZYSZE W KOSMOSIE Dlaczego ZSRR zaczął „masowo” wysyłać na orbitę kosmonautów z bratnich państw?

32 OŁÓWEK NA ORBICIE Czym pisano w kosmosie?

36 CZERWONE IMPERIUM ATAKUJE Czy Rosjanie zaatakowali amerykański wahadłowiec?

40 MIAŁ LATAĆ, A POPŁYNĄŁ Radziecki wahadłowiec Buran miał szansę przebić amerykańskie promy kosmiczne.

46 KOSMICZNY ODLOT REAGANA W 1983 roku Amerykanie ogłosili program obrony przed atakiem jądrowym rodem z „Gwiezdnych wojen”.

52 BRONIE NIE Z TEJ ZIEMI Radzieccy naukowcy pracowali nad uzbrojeniem, które miało zrewolucjonizować pole walki.

58 ATOMOWI NARWAŃCY W czasie konfliktu kubańskiego i Rosjanie, i Amerykanie byli o włos od odpalenia ładunków jądrowych.

64 ŻYWE TRUPY KREMLA Czy podczas zimnej wojny udało się opracować broń psychologiczną?

70 CHCESZ ZATRZĄŚĆ ZIEMIĄ? ZRZUĆ BOMBĘ... Jak sterować katastrofami naturalnymi, by zmienić je w niszczycielską broń.

Kup e-wydanie