Prenumerata

Focus 03/20

Czy narkotyki mogą leczyć?

Focus 03/20

SPIS TREŚCI

OTWÓRZ OCZY

6 EPIDEMIA W CHINACH Jak Chiny walczą z wirusem, co powoduje azjatycką gorączkę, jakie wirusy najczęściej atakują nas zimą

12 WYDARZENIA Czy drzewo może być nieśmiertelne, powstało najdokładniejsze zdjęcie Słońca, naukowcy zrobili roboty z żywych komórek

INNOWACJE

16 MOTORYZACJA Co nowego w Toyocie Camry, ile będzie kosztowała jazda na prąd

SOCZEWKI 2019

23 FOCUS SOCZEWKI 2019 Weź udział w naszym plebiscycie i wybierz najlepsze polskie innowacje minionego roku!

TEMAT NUMERU

28 CZY NARKOTYKI MOGĄ LECZYĆ? Na czołowych uniwersytetach świata trwają badania kliniczne, które mają wykazać, czy psychodeliki – zakazane substancje psychoaktywne – mają szansę pomóc cierpiącym na choroby psychiczne

38 MÓW DO MNIE JESZCZE Felieton Leona Ciechanowskiego

ODKRYCIA

40 KOMÓRKI PRZYWRACAJĄ WZROK Medycyna: Okulista prof. Edward Wylęgała mówi o nowatorskiej  terapii komórkami macierzystymi

44 TERAPIE NIE Z TEJ ZIEMI Kosmos: Komórki rakowe i bakterie zachowują się inaczej w warunkach mikrograwitacji

48 DECYZJE Z CZARNEJ SKRZYNKI Technologie: Bez naszej wiedzy kluczowe decyzje w naszych  sprawach podejmują algorytmy. I to się dzieje również w Polsce – ostrzega dr Alek Tarkowski

52 CZY WIESZ ŻE W 2025 r. zaczyna się sprzątanie w kosmosie.

54 GRA W DWA OGNIE  Przyroda: Aborygeński sposób na pożary to… mniejsze pożary, przeprowadzane w kontrolowany sposób

60 KURS OBSŁUGI BILETOMATU Felieton Jana Stradowskiego

CZŁOWIEK

62 CZY MOŻNA ZAPRZYJAŹNIĆ SIĘ Z BOTEM Społeczeństwo: Wizja przedstawiona w filmie „Ona” – nawiązywanie przez ludzirelacji emocjonalnych z botami i robotami – staje się coraz bardziej realna. Czy to coś złego?

66 SZTUKA CZYTANIA Z TWARZY Psychologia: Wydaje nam się, że doskonale odczytujemy emocje innych ludzi. Nic bardziej mylnego

72 CZY WIESZ ŻE Z kurzego pierza powstają cegły

74 ZDĄŻYĆ PRZED ŚMIECIARKĄ Felieton Joanny Nikodemskiej

PRZEWODNIK

76 KULTURA Nowości filmowe, wydawnicze, najlepsze gry miesiąca

80 RZECZPOSPOLITE BABSKIE Historia: W jakich społecznościach i kiedy rządziły kobiety?

WARTO KUPIĆ

88 TESTUJEMY WIDEOREJESTRATOR MIO MIVUE 795

FOCUS ODPOWIADA

92 WASZE PYTANIA Dlaczego kulturyści mają sterczące żyły, ile jest soli w Morzu Martwym, jak długo trawimy gumę do żucia

ZACZYNAJĄC OD KOŃCA

98 CZY UFO ZAGRAŻAŁO AMERYCE?

Kup e-wydanie