Prenumerata

Zwierzęta przyszłości

Focus 06-07/20

Otwórz oczy

6 Zdjęcie miesiąca

8 Wydarzenia | 2019 był najcieplejszym rokiem w historii w Europie, wyhodowano ropuchy z in vitro, naukowcy pracują nad świecącymi roślinami

Innowacje

14 Motoryzacja | Narodziny gwiazdy: jak rozpoczęła się epoka muscle cars w Ameryce

Temat numeru

16 Zwierzęta przyszłości | Czy za miliony lat po lądzie będą chodzić ośmiornice, a po niebie latać ropuchy?

26 Koniec świata na raty | Felieton Jana Stradowskiego

Odkrycia

28 Wirusy służą człowiekowi | Medycyna: To nie tylko śmiertelnie groźne patogeny, ale też narzędzia, które naukowcy wykorzystują, by zmieniać geny, niszczyć bakterie lub komórki nowotworowe

Świat za 25 lat

34 Specjalnie dla „Focusa” | dr Robert Zubrin: Zaczniemy uprawiać oceany, zasiedlimy Marsa

38 Kosmos psuje komputery? | Technologie: Raz na jakiś czas promieniowanie kosmiczne zmienia bity w komputerach. Skutki? Np. błędne wyniki wyborów

42 Czy wiesz że | NASA chce wznosić na Księżycu budowle z moczu, nietoperze potrafią naśladować dźwięki, na Antarktydzie rósł las deszczowy

44 Dzikie intrygantki | Przyroda: Rośliny oszukują na potęgę: zapachem i wyglądem potrafią udawać kogoś innego, odstraszać szkodniki i zwabiać owady zapylające

48 Czworonożny rasizm | Felieton Joanny Nikodemskiej

Człowiek

50 Firmy, które przetrwały tysiąc lat | Społeczeństwo: Najdłużej działające przedsiębiorstwa na świecie znajdują się w Japonii. Dlaczego właśnie tam?

56 Wpływ Księżyca | Psychologia: Czy to prawda, że w czasie pełni więcej osób potrzebuje pomocy psychiatrycznej niż w inne dni miesiąca?

60 Czy wiesz że | Najstarszy sznur ma 50 tys. lat, joga jest obowiązkowym przedmiotem w szkołach w Nepalu, w XIX w. do prognozowania pogody służyły pijawki

Przewodnik

62 Kultura | Nowe wystawy, seriale, książki, najlepsze gry miesiąca

68 Sekret czwartej piramidy | Historia: Czy w Gizie stały kiedyś nie trzy, ale cztery grobowce królewskie?

Focus odpowiada

76 Wasze pytania | Czy tylko sól kuchenna powoduje u nas wrażenie słonego smaku? Dlaczego muchy latają w kółko pod lampą?

78 Infografika | Jak powstają martwe strefy w oceanach