Prenumerata

Focus 08-09/20

7 największych zagadek Ziemi

Focus 08-09/20

6 ZDJĘCIE MIESIĄCA

8 WYDARZENIA | Komórka jajowa wybiera plemniki, dinozaury były brutalnymi kanibalami, co daje nam najwięcej szczęścia, elastyczny węgiel twardszy niż diament

14 MOTORYZACJA | Jaka jest Mazda CX-30?

167 NAJWIĘKSZYCH ZAGADEK ZIEMI | Nasza planeta jest już całkowicie przebadana? Błąd! Naukowcy wciąż mają dużo do odkrycia m.in. w głębi oceanów i wysoko w atmosferze

26 SMOG A SPRAWA POLSKA | Felieton Jana Stradowskiego

28 ŚWIAT ZA 25 LAT | Specjalnie dla „Focusa” dr Anna Wójcicka: Badania DNA dla każdego, terapia na raka

32 PIŁKA W ŚWIECIE GAZÓW I LODU | Kosmos: NASA planuje misję w celu zbadania Urana i Neptuna. Polacy mogą odegrać w niej kluczową rolę

36 BYĆ JAK IRON MAN | Technologie: Wynalazki z filmów o superbohaterach zaczynają trafiać do powszechnego użytku. Jak zmienią nasze życie?

40 CZY WIESZ ŻE... | Powstała bakteryjna mapa ludzkiego języka, herbata zwiększa sprawność mózgu, rośliny zwane oplątwami rosną w powietrzu

42 DZIKIE MATKI | Przyroda: Pandy wielkie czasami siadają na swoich dzieciach, a koale karmią potomstwo kupami

46 GLOBALNA EMALIOZA | Felieton Joanny Nikodemskiej

48 WOJNA NA NOŻE I WIDELCE | Społeczeństwo: Kto wymyślił humus, a kto alkohol zwany pisco? Spór o kulinaria potrafi doprowadzić do międzynarodowych konfliktów

54 PISZĘ, WIĘC JESTEM | Psychologia: Dlaczego wciąż warto uczyć dzieci pisania ręcznego? Kaligrafia usprawnia mózg i nie tylko

60 CZY WIESZ ŻE... | Odkryto największy zabytek Majów, ekstremalne upały zagrażają połowie ludzkości, inżynierowie opracowują baterie sodowo-jonowe

64 KULTURA | Nowe wystawy, seriale, książki

66 SMAKOWANIE CIERPIENIA | Historia: Od niepamiętnych czasów ludzie lubią się przyglądać, jak ktoś inny jest poniżany lub torturowany

76 WASZE PYTANIA | Dlaczego szafran jest drogi, jakie są szanse na spotkanie swego sobowtóra, czemu banany są wygięte?

78 INFOGRAFIKA | Jak działa SpaceX Crew Dragon?

82 WIADOMOŚCI PRAWIE NAUKOWE | Broda chroni twarz przed ciosem, mężczyźni z kotami są mniej atrakcyjni dla kobiet, najstarszy golden retriever skończył 20 lat