Prenumerata

Focus 10/20

OTWÓRZ OCZY

3 | Zdjęcie miesiąca

4 | Infografika | Jak działa sonda Solar Orbiter

10 | Wydarzenia | Różnice między mózgami kobiet i mężczyzn, czekolada dobra na serce, mikroby podróżują między planetami, komputer symuluje wyobraźnię

INNOWACJE

14 | Motoryzacja | Hybryda BMW z możliwością doładowania baterii

TEMAT NUMERU

16 | Pierwszy Marsjanin: kiedy człowiek urodzi się poza Ziemią | Już dziś moglibyśmy lecieć na Marsa i zakładać tam kolonię. Dlaczego tego jeszcze nie zrobiliśmy?

26 | Czas budowania mitologii | Felieton Jana Stradowskiego

ODKRYCIA

28 | Pięć apetytów człowieka | Medycyna: Nasz organizm dokładnie wie, co powinien zjeść. Wystarczy dać mu zdrowy urozmaicony wybór

32 | Roboty licealne | Technologie: Uczniowie mogą konstruować zaawansowane maszyny, jeśli stworzy im się do tego dobre warunki

36 | Focus do gwiazd | Kosmos: Z okazji urodzin chcielibyśmy wysłać nasz magazyn w przestrzeń pozaziemską. Ile by to kosztowało?

40 | Czy wiesz że... | W USA plastik pada z nieba. Roboty też muszą spać. Na Sri Lance 48 tys. lat temu produkowano narzędzia

42 | Świat za 25 lat | Specjalnie dla „Focusa” prof. Szymon Malinowski: Walka o klimat nie jest przegrana!

46 | Murem za szczurem | Przyroda: W Azji szczury są uważane za symbol mądrości i ambicji. Ma to naukowe uzasadnienie – twierdzą zoolodzy

50 | Sieci śmieci | Felieton Joanny Nikodemskiej

CZŁOWIEK

52 | Bajty, czyli nowe śmieci | Społeczeństwo: Oglądanie seriali przez internet szkodzi planecie. Czy nauczymy się korzystać z sieci z umiarem?

58 | Drzwi z lasu | Psychologia: Mózg osoby, która zgubiła się w nieznanej okolicy, działa nieprawidłowo. Podpowiadamy, jak odnaleźć drogę

62 | Czy wiesz że... | Mieszkańcy Ameryki Południowej i Polinezji spotkali się 800 lat temu. We Francji listonosz zbudował pałac. Z piłek tenisowych powstają gniazda dla gryzoni

PRZEWODNIK

64 | Kultura | Nowe wystawy, seriale, książki

68 | Nieznane Arkadie | Historia: Czy w Babilonie żyło się lepiej niż w Rzymie? Przypominamy starożytne państwa opiekuńcze

FOCUS ODPOWIADA

78 | Wasze pytania | Dlaczego mimoza jest delikatna? Czy jednorożce żyły kiedyś na Ziemi? Która z gwiazd jest największa? Czemu po jedzeniu jesteśmy senni?

ZACZYNAJĄC OD KOŃCA

82 | Wiadomości prawie naukowe | Słonie dostają kannabidiol na depresję. Berliński lis kradnie buty. Kto kupował najwięcej papieru toaletowego w czasie pandemii?

Kup e-wydanie