Prenumerata

Focus 12/20

Cyberludzie. Kiedy połączymy się z maszynami

Focus 12/20

Otwórz oczy

3 | Zdjęcie miesiąca | Woda na jasnej stronie Księżyca

12 | Wydarzenia | Ośmiornice czują smak przyssawkami | Nosząc ciężkie ubrania można schudnąć

Innowacje

16 | Motoryzacja | Nowatorski Cupra Formentor

Temat numeru

18 | Cyberludzie | Kiedy połączymy się z maszynami i czy na pewno powinniśmy na to czekać?

26 | Policja kanonu, czyli jak powstawał Cyberpunk 2077 | O kulisach pracy nad hitem świata gier opowiada Marcin Blacha z CD Projekt Red

28 | Niedożywienie z przekarmienia | Felieton Jana Stradowskiego

Odkrycia

30 | Kosmiczne mleko | Medycyna: Dlaczego naturalny pokarm – mleko matki – ciągle nie ma dobrego zamiennika?

34 | Zapisane w grawitacji | Kosmos: Fale grawitacyjne to nie tylko zjawisko fizyczne, ale również nowe narzędzie dla astronomów

40 | Poskromić morze | Technologie: Globalny wzrost temperatur oznacza podniesienie poziomu morza. Czy powinniśmy zacząć budować gigantyczną tamę, która ochroni Europę przed zalaniem?

46 | Czy wiesz że... | Na Syberii pojawiają się olbrzymie kratery. | Najstarszy anatomiczny atlas człowieka powstał w Chinach. | Na pustyni w Iranie żyją krewetki.

48 | Zimą drzewo mocno śpi | Przyroda: Jak rośliny przygotowują się do przetrwania mrozów

52 | Kolor płci | Felieton Joanny Nikodemskiej

Człowiek

54 | Jak giną alfabety | Społeczeństwo: Do końca tego wieku może zniknąć połowa z używanych obecnie języków oraz 100 ze 140 stosowanych na Ziemi alfabetów

60 | Dyktatura wujów | Ewolucja: Kto rządzi w egalitarnym społeczeństwie łowców-zbieraczy? Grupka starszych mężczyzn

Przebudzeni elektrowstrząsami | Psychologia: Ta kontrowersyjna metoda leczenia jest nadal stosowana – ze znakomitymi efektami

70 | Czy wiesz że... | Astronauci będą korzystać z toalety nowej generacji. | Ludzkie włosy zawierają złoto. | W Indiach buduje się „żywe mosty” z korzeni figowca.

Przewodnik

72 | Kultura | Nowe seriale, wystawy, nowości wydawnicze

76 | Starożytni daltoniści? | Historia: Czy prawdziwa jest dziewiętnastowieczna teoria, że Homer i jego rodacy widzieli mniej kolorów niż my?

Focus odpowiada

82 | Wasze pytania | Dlaczego wszędzie widzimy twarze? | W jaki sposób słyszą żaby?

Zaczynając od końca

90 | Wiadomości prawie naukowe | Co dwie głowy to nie jedna. | Mordercza lukrecja. | Czy piorun może zabić żyrafę?

Kup e-wydanie