Prenumerata

Focus 10/21

Internet kwantowy - kiedy zacznie się technorewolucja?

Spis treści

OTWÓRZ OCZY
3 | ZDJĘCIE MIESIĄCA
Przeciwciała kontra plemniki, czyli nowy pomysł na antykoncepcję dla mężczyzn

10 | WYDARZENIA
Naukowcy stworzyli pierwszy „kryształ czasoprzestrzenny”, wyhodowane w laboratorium minimózgi same wykształciły zalążki oczu

14 | MOTORYZACJA
Elektryczny IONIC 5

TEMAT NUMERU
16 | PO CO NAM INTERNET KWANTOWY?
Sieć oparta na technologiach kwantowych może pojawić się w ciągu najbliższej dekady. W czym będzie lepsza od obecnego internetu?

26 | HEJT RODZI REALNĄ PRZEMOC
Felieton Jana Stradowskiego

ODKRYCIA
28 | MIASTA MIKROBÓW
Medycyna: Metropolie można poznać po bakteriach, jakie w nich żyją. Ich źródłem najczęściej jesteśmy my sami

34 | ERA KIESZONKOWYCH SATELITÓW
Kosmos: Konstelacje małych satelitów będą obserwować Ziemię i dostarczą nam internet. W dalszej przyszłości mogą nawet się zamienić w operujące na orbicie roboty

40 | LEKI Z KOMPUTERA
Technologie: W szukaniu nowych leków naukowcom pomaga sztuczna inteligencja. I robi to coraz bardziej efektywnie

44 | CZY WIESZ ŻE
Odkryto prehistoryczne jajo z zarodkiem w środku, mózg ryb zmienia swój rozmiar, naukowcy znaleźli nowe wirusy w lodowcu sprzed tysięcy lat

46 | NIC DO UKRYCIA
Przyroda: Aby ochronić się przed drapieżnikami, niektóre zwierzęta stają się niemal przezroczyste. Jak tego dokonują?

52 | MUROWANA KATASTROFA
Felieton Joanny Nikodemskiej

CZŁOWIEK
54 | NARODOWY HAJ
Społeczeństwo: Ziołowe stymulanty są częścią narodowej tożsamości w wielu krajach

60 | DLACZEGO PRACA MĘCZY NAS CORAZ BARDZIEJ?
Psychologia: Wypalenie zawodowe i przygnębienie stały się doświadczeniem coraz większej liczby pracujących Polaków. Dlaczego praca zaczęła sprawiać nam katusze?

64 | CZY WIESZ ŻE
Babilończycy używali twierdzenia Pitagorasa tysiąc lat przed Grekami, neandertalczycy tworzyli sztukę abstrakcyjną, trudne dzieciństwo wzmaga kreatywność

PRZEWODNIK
66 | KULTURA
Festiwale, wystawy, nowości wydawnicze

72 | SŁODKA HISTORIA
Historia: Za kradzież miodu i zniszczenie pszczelej rodziny groziła kiedyś kara śmierci przez powieszenie. Jak pozyskiwano ten słodki przysmak i dlaczego był tak cenny?

82 | FOCUS ODPOWIADA
Dlaczego skorupki jajek mają różne kolory, ile kręgów ma szyja żyrafy, czemu Napoleon był malowany ze schowaną dłonią?

ZACZYNAJĄC OD KOŃCA
90 | WIADOMOŚCI PRAWIE NAUKOWE
Cała prawda o rybie z ludzkimi zębami, energia dla leniwych, jak przetransportować spermę na orbitę?

Kup e-wydanie