Prenumerata

Focus 2/21

6 największych sekretów naszego ciała

Biologia, fizyka czy ekonomia – tak szerokie ujęcia dyscyplin naukowych przestają nam już wystarczać. Ogrom wiedzy odkrytej, przeprocesowanej i opisanej przez ostatnie sto lat sprawia, że naukowcy muszą się coraz bardziej specjalizować. Potrafię sobie wyobrazić drzewo genealogiczne ludzkiej wiedzy. Cztery najstarsze i największe gałęzie stanowiłyby matematyka z logiką, nauki biologiczne, fizyczne i społeczne. Od każdej z nich odrastałyby kolejne gałęzie i gałązki. Te najmłodsze, wyrosłe na szczycie drzewa dopiero dostrzegamy. Lutowe wydanie „Focusa” zaczynamy więc od przeglądu dyscyplin naukowych, dzięki którym będzie można jeszcze lepiej zrozumieć nasz świat. Dobrej lektury.

OTWÓRZ OCZY

3 | ZDJĘCIE MIESIĄCA | Jak działają szczepionki przeciwko COVID-19
12 | WYDARZENIA | Kosmiczna materia po 44 latach znów przywieziona na Ziemię, wytwory cywilizacji ważą więcej niż wszystkie żywe organizmy razem wzięte

INNOWACJE

14 | MOTORYZACJA | Jak działa miękka hybryda?

TEMAT NUMERU

18 | 6 SEKRETÓW NASZEGO CIAŁA | Mimo setek lat badań i coraz doskonalszych narzędzi naukowcy wciąż odkrywają nowe narządy w ludzkim organizmie
28 | REQUIEM DLA MIKROSKOPU | Felieton Jana Stradowskiego

ODKRYCIA

30 | TOWARZYSKI JAK WIRUS | Medycyna: Jeden wirus niekoniecznie musi wywołać chorobę. Jak się okazuje, patogeny te są bardziej skuteczne, kiedy działają w grupie
34 | POMOC Z ORBITY | Kosmos: Satelity pozwalają tworzyć mapy bezpieczeństwa, szukają wody na pustyni, a wkrótce pomogą obliczyć, ile waży ziemska biomasa
38 | WŁAM PRZEZ AKWARIUM | Technologie: Przestępstwa popełniane przez domowe sprzęty podłączone do internetu to już nie fantazje, ale realne zagrożenie
42 | CZY WIESZ ŻE | Powstały panele słoneczne z warzywnych odpadów, Chińczycy wprowadzają program ujarzmiania pogody, Mount Everest ma nową wysokość
44 | BUNT SŁONIA I TRĄDZIK PSA | Przyroda: Zwierzęta – tak samo jak ludzie – przechodzą okres dojrzewania. I lata te są dla nich nie mniej burzliwe niż dla nas
48 |TECHNOGŁUPOTA | Felieton Joanny Nikodemskiej

CZŁOWIEK

50 | REWOLUCJA ZACZYNA SIĘ W SIECI? | Społeczeństwo: Czy internetowy aktywizm jest skuteczny?
54 | NA KRAŃCACH ŚWIATA | Cywilizacja: Gdzie znajdują się najbardziej odizolowane zamieszkane miejsca na Ziemi
60 | DYSKRETNY UROK SOCJOPATY | Psychologia: Upokarzają, nękają, żywią się cudzymi emocjami. Jak się bronić przed osobami o zachowaniach antyspołecznych?
66 | CZY WIESZ ŻE | W wietnamskiej wiosce powstają tony kadzideł, nastolatka walczy z cyberprzemocą, nie tylko ludzie mają linie papilarne

PRZEWODNIK

68 | KULTURA | Nowości wydawnicze i filmowe, wydarzenia i wystawy online
72 | MUZYKA NA KOŚCIACH | Historia: W Moskwie, Leningradzie czy Odessie w latach 50. XX wieku tańczono przy wirujących zdjęciach rentgenowskich

FOCUS ODPOWIADA

78 | WASZE PYTANIA | Gdzie znajduje się najwyższy posąg na świecie? Co sprawia, że kostki lodu pękają w wodzie?

ZACZYNAJĄC OD KOŃCA

82 | WIADOMOŚCI PRAWIE NAUKOWE | Czy tajemnicze zdjęcie z Marsa przedstawia anioła?

Kup e-wydanie