Prenumerata

Focus 8/21

7 największych zagadek Wszechświata

OTWÓRZ OCZY
3 | ZDJĘCIE MIESIĄCA
Kawa korzystnie wpływa na wątrobę

10 | WYDARZENIA
Miasta będą atakowane przez upały znacznie częściej niż dotychczas sądzono, odkryto nowy gatunek człowieka – Homo longi, w kosmosie znaleziono mierzący 3,3 mld lat świetlnych Wielki Łuk

14 | MOTORYZACJA
Dynamiczny Bentley Continental GT Speed

TEMAT NUMERU
16 | 7 NAJWIĘKSZYCH ZAGADEK WSZECHŚWIATA
Czym jest czas i dlaczego Wszechświat istnieje? – te pytania tylko na pozór wydają się zagadnieniami filozoficznymi. Odpowiedzi na nie szukają dzisiaj naukowcy, starając się zgłębić tajemnice kosmosu

26 | KIEDY (NIE) POMAGAĆ JEŻOWI
Felieton Jana Stradowskiego

ODKRYCIA
28 | KOMÓRKOWE KONTROWERSJE
Medycyna: Dlaczego naukowcy tworzą zarodki małpio-ludzkie lub wykorzystują w badaniach komórki pochodzące z ludzkich płodów?

34 | JAK ZŁAPAĆ KOMETĘ
Kosmos: W jaki sposób badać komety i do czego może się przydać radioteleskop na Księżycu, opowiada prof. Hanna Rothkaehl z Centrum Badań Kosmicznych PAN

40 | GDZIE PRZECHOWYWAĆ PRĄD
Technologie: Baterie grawitacyjne i magazyny bateryjne to nowe inżynieryjne rozwiązania, które pozwalają gromadzić i przechowywać energię

46 | CZY WIESZ ŻE
Na świecie żyje 50 mld ptaków, ogórki oczyszczają glebę, delfiny rozpoznają swoje imiona

48 | ALCHEMICZKI ŚWIATA PRZYRODY
Przyroda: Polimery z alg mogą kiedyś zastąpić plastik, jednak ich zakwity szkodzą ekosystemom. Glony uratują naszą planetę czy raczej ją zniszczą?

54 | ATRAKCYJNY SKWAR
Felieton Joanny Nikodemskiej

CZŁOWIEK
56 | KONTENER ZA BURTĄ
Społeczeństwo: Co się dzieje ze zgubionymi na morzu kontenerami? Czy stanowią większe zagrożenie dla przyrody, czy dla żeglugi?

60 ZMARTWYCHWSTAWANIE JĘZYKÓW
Cywilizacja: Na Ziemi co czternaście dni znika jeden język. Czy możliwe jest przywrócenie tych, którymi już nikt się nie posługuje?

64 | DLACZEGO KRZYCZYMY