Owady: żywność przyszłości? Nie zgadniecie, które z nich zjadamy najczęściej

Chrząszcze, gąsienice, osy jako przyjazne środowisku źródło żywności mogą stanowić dobre uzupełnienie diety pod warunkiem, że konsumenci z Zachodu przezwyciężą poczucie niesmaku – stwierdza raport Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO).

“Owady są obfite i są cennym źródłem białka i minerałów” – ocenia Eva Mueller, dyrektor ds. leśnictwa w FAO.  “Dwa miliardy osób, czyli jedna trzecia ludności świata, już je owady, ponieważ są smaczne i pożywne” – powiedziała.

Gabriel Tchango z Gabonu powiedział, że insekty stanowią częścią codziennego życia w jego kraju, a niektóre owady, takie jak larwy chrząszczy i termity z grilla – są powszechnie uznanymi przysmakami.

Owady stanowią około 10 procent białka zwierzęcego spożywanego przez całą populację. Raport przygotowany przez FAO wskazuje, że hodowla insektów jest jednym z wielu sposobów na rozwiązanie kwestii bezpieczeństwa żywności i pasz.

Ale autorzy przyznają, że wstręt konsumenta pozostaje jedną z największych przeszkód dla przyjęcia owadów jako żywych źródeł białka w wielu krajach zachodnich.

W podniesieniu rangi owadów może pomóc przemysł spożywczy, na przykład poprzez umieszczanie ich w przepisach i wprowadzenie do menu w restauracjach.

Najczęściej spożywanymi owadami są chrząszcze (31 procent), gąsienice (18 procent) i pszczoły, osy i mrówki (14 procent), koniki polne, szarańcza i świerszcze (13 proc.)

Na całym świecie spożywa się w sumie ok. 1900 gatunków owadów.

Źródło: AFP