8 tłustych mitów

Karolina Szaciłło

Dziennikarka, razem z mężem Mackiem Szaciłło prowadzi blog medytujemy.pl. Niedawno wspólnie napisali książkę „Karolina na detoksie. Oczyszczanie organizmu w 7 dni”.

Czy tłuszcz zawsze oznacza nadmiar kalorii? Czego używać do pieczenia: masła czy margaryny? A czego do smażenia? Z mitami rozprawia się dla was Hanna Stolińska, dietetyczka z Instytutu Żywienia i Żywności w Warszawie.

1. Każdy tłuszcz tuczy

fot. Shutterstock

Nie każdy. Choć jeden gram tego składnika dostarcza 9 kcal (dwa razy więcej niż białka czy węglowodany), tłuszcze roślinne przeznaczane są najczęściej na bieżące potrzeby organizmu: budują błony komórkowe, odżywiają mózg, służą do wytwarzania hormonów itd. Te, w których skład wchodzą nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, mają jeszcze jedną zaletę: wspomagają metabolizm, czyli przyśpieszają „spalanie” kalorii. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego zawierają nasycone kwasy tłuszczowe, które przede wszystkim dostarczają organizmowi energii. A jeśli jest ich dużo, mogą być szybciej zamieniane na tkankę tłuszczową.

  • Kategoria: Człowiek
  • Data:
  • Źródło:
    • Focus 6/2014
  • c
Komentarze