ClickMeeting podsumowuje rok 2023. Co się działo w świecie webinarów?

Styczeń to czas, kiedy firmy przedstawiają podsumowania poprzedniego roku. ClickMeeting, plasujący się w czołówce najpopularniejszych komunikatorów w naszym kraju, przedstawił raport „State of online events”. Znajdziemy tam najnowsze dane zebrane od użytkowników na całym świecie, a także sporo spostrzeżeń, jak zmienia się rynek webinarów i spotkań online.
ClickMeeting podsumowuje rok 2023. Co się działo w świecie webinarów?

Polski ClickMeeting podsumowuje rok 2023

Spotkania online zyskały największą popularność podczas pandemii i choć ten trudny czas jest za nami, tego typu forma komunikacji wcale nie odeszła w zapomnienie. W trakcie ostatnich 12 miesięcy użytkownik ClickMeeting zorganizował średnio 47 wydarzeń, w ramach których gromadził przeciętnie niemal 14 uczestników, czyli 650 osób w skali roku. Takie webinary trwały średnio 106 minut, a przez 68 proc. tego czasu odbiorcy uczestniczyli w nich aktywnie. Co ciekawe, najwięcej wydarzeń organizowano w czwartek, a na kolejnych pozycjach uplasowały się wtorek oraz środa. Z kolei najchętniej wybieraną godziną na przeprowadzenie webinaru na polskim ClickMeeting była 16:00. Raport przedstawiony przez platformę pokazuje nam również, że najczęściej używaną funkcją podczas spotkań była prezentacja – używana była ona nawet w 54,4 proc. przypadków. Drugie miejsce zajęła opcja dzielenia się ekranem – 17,7 proc., a kolejne interaktywna tablica – 8,1 proc.

Zauważono też rosnącą profesjonalizację wydarzeń online. Eksperci korzystający z różnych formatów i bogatych funkcji wydarzeń online odpowiadają za 26 proc. spotkań na całej platformie. Świetnym przykładem są tutaj np. psycholodzy, którzy przy pomocy ClickMeeting spotykają się online ze swoimi pacjentami. Nie chodzi tu jednak tylko o terapie, ale też szkolenia dla innych czy spotkania promocyjne. Takie połączenie pozwala dotrzeć do osób zainteresowanych leczeniem oraz tych, którzy chcą podnieść swoje klasyfikacje. Średnio power user zorganizował na platformie ClickMeeting nawet 85 wydarzeń rocznie, czyli o 81 proc. więcej niż statystyczny użytkownik. Zgromadziły średnio 933 uczestników w skali roku. Sesja trwała średnio 72 minuty, a przeciętnie wydarzenie organizowane przez profesjonalnego użytkownika trwało 112 minut.

Edukacyjne webinary często są też monetyzowane. W raporcie znalazło się nawet miejsce dla rekordzisty pod względem liczby wydarzeń i uczestników. Była nim szkoła języków obcych, która w 2023 roku zorganizowała 6619 wydarzeń, co daje rekordową liczbę 130 wydarzeń tygodniowo. To o 13 983 proc. więcej niż przeciętny użytkownik platformy. Przekłada się to również na olbrzymią łączną liczbę uczestników – było ich 23 831.

Webinary to ważne narzędzia wykorzystywane przez ekspertów zarówno w celu dzielenia się wiedzą, jak i promowania marki, w tym tej osobistej. Odrębną kategorią wydarzeń pozostają rzecz jasna spotkania on-line, które ułatwiają nam współpracę i zapewniają kontakt niezależnie od miejsca, w którym znajdują się ich uczestnicy. Eksperci korzystają z różnych formatów wydarzeń i narzędzi, aby osiągać jak największe zyski. Taki power user może więc przede wszystkim skupiać się na tworzeniu szkoleń online, ale równocześnie organizuje również webinary marketingowe, spotkania swojego zespołu, prezentacje sprzedażowe i konsultacje z klientami. Do kategorii takich power userów zaliczyliśmy aż jedną czwartą bazy użytkowników naszej platformy. Dlatego też w tej edycji chcielibyśmy poświęcić im więcej uwagi. Nie brakuje oczywiście rozbudowanych statystyk dotyczących poszczególnych branż i ich liderów. Kim są, co ich wyróżnia i co zmieniło się w ciągu ostatniego roku w branży? Właśnie temu przyjrzeliśmy się w naszym raporcie. –  komentuje Dominika Paciorkowska Dyrektor Zarządzająca i Członek Zarządu ClickMeeting