Samochód na benzynę

Diesel czy benzyna - to jedno z pytań, które najczęściej zadajemy sobie chcąc kupić samochód. Silnik na benzynę oznacza większe spalanie oraz większe wydatki, cieszy się za to opinią mniej awaryjnego. W świecie motoryzacyjnym krąży wiele przekonań dotyczących silników na różne rodzaje paliwa - niektóre z nich są bardziej, inne mniej zgodne z prawdą. Aby świadomie rozwiązać dylemat "Diesel vs benzyna" warto wiedzieć coś o obu typach silnika.

Silnik na benzynę to silnik o zapłonie iskrowym. Spalanie ładunku zachodzi po tym, jak elektrody świecy zapłonowej wygenerują iskrę. W silniku tego typu spalana jest mieszanina paliwa z powietrzem. Paliwo nie musi koniecznie mieć formy płynnej, choć najczęściej stosowanym w samochodach jest płynna benzyna. Tego typu silnik działa także na sprężony gaz ziemny. Mieszanina paliwa i powietrza musi mieć odpowiednie proporcje, by spalanie zachodziło efektywnie i nie emitowało przy tym zbyt wielkich ilości dwutlenku węgla.

Samochód na benzynę ma kilka niezaprzeczalnych zalet:

  • łatwy rozruch, nawet gdy na zewnątrz panuje niska temperatura,
  • szybkie wejście na wysokie obroty,
  • mniejsze obciążenie i dzięki temu stosunkowo niewielka awaryjność,
  • łatwość uzyskiwania dość wysokiej mocy,
  • układ zasilania o nieskomplikowanej konstrukcji.

Oprócz wielu zalet, warto też zwrócić uwagę na potencjalne wady. Niestety, silnik benzynowy nie jest ich pozbawiony. Należą do nich głównie:

  • mniejsza trwałość oraz sprawność energetyczna względem innych silników,
  • niski moment obrotowy,
  • większe ryzyko niekontrolowanego samozapłonu paliwa.

Silniki o zapłonie iskrowym stanowią standard w świecie motoryzacji, choć od wielu lat konkurencją dla nich są silniki Diesla.

 

Auto na Diesel

Diesel czy benzyna? Aby rzetelnie odpowiedzieć na to pytanie, warto najpierw dowiedzieć się dokładnie, co to jest Diesel.  Silnik Diesla nosi fachową nazwę silnika o zapłonie samoczynnym lub silnika wysokoprężnego. Do zapłonu paliwa w takim silniku nie potrzeba zewnętrznego źródła energii. Paliwo samoistnie przekracza temperaturę zapłonu w komorze spalania. Prototyp takiego silnika powstał pod koniec XIX wieku, a jego twórca, Rudolf Diesel, pracował nad nim całe życie. Pierwszy samochód osobowy z tym typem silnika powstał w roku 1936. Początkowo silniki o zapłonie samoczynnym były bardzo awaryjne i niegodne zaufania. Dziś bardzo wielu kierowców posiada auto na Diesel i bardzo chwali sobie jego użytkowanie.

Paliwem, za sprawą którego silnik Diesla pełni swoje funkcje jest olej napędowy. Co ciekawe, pierwszy silnik Diesla był zasilany olejem arachidowym. Dziś coraz większą rolę pełni tak zwany biodiesel, czyli estry olejów roślinnych. Paliwo do silnika o zapłonie samoczynnym musi zarazem pełnić rolę smaru w układzie wytrysku paliwa. Dawniej niektórzy kierowcy używali jako paliwa zużytego oleju rzepakowego, który często zacierał i blokował otworki wtryskiwaczy.

Silnik Diesla ma wiele zalet, które odpowiadają za jego wciąż dużą popularność:

  • mniejsze zużycie paliwa względem silników na benzynę (lepsza konwersja energii chemicznej paliwa),
  • często wyższa niezawodność,
  • łatwiejsza praca w warunkach wilgoci,
  • małe prawdopodobieństwo samozapłonu paliwa,
  • bardzo dobre osiągi idące w parze z ekonomiczną pracą (dotyczy nowoczesnych silników Diesla, zaawansowanych technologicznie).

Oprócz oczywistych zalet, Diesel ma też szereg znaczących dla użytkującego wad:

  • większe koszty wyprodukowania silnika,
  • dłuższy czas osiągania temperatury roboczej,
  • trudniejszy zapłon w niskich temperaturach (w starszych modelach),
  • stosunkowo hałaśliwa praca,
  • konieczność używania bardzo specyficznych olejów, w tym zimą innych niż latem,
  • duże obciążenie podczas pracy, powodujące mocniejszą i szybszą eksploatację,
  • wysoka emisja tlenków azotu oraz cząstek stałych trujących dla ludzi,
  • emisja spalin o składzie zwiększającym ryzyko raka płuc.

Warto wiedzieć, że silnik Diesla, szczególnie w starszych wydaniach, pracuje w sposób dużo mocniej zanieczyszczający środowisko niż silnik benzynowy. Niezastosowanie odpowiednich filtrów i systemów ograniczających zanieczyszczenie skutkuje wysokimi karami.

 

Różnica między Dieslem a benzyną

Diesel czy benzyna - na to pytanie można o wiele łatwiej odpowiedzieć, mając już podstawową wiedzę o działaniu obu typów silnika. Aby podjąć decyzję, warto odpowiedzieć sobie na proste pytanie: do czego potrzebuję samochodu i jak będę z niego korzystać? Chodzi szczególnie o jazdę po mieście lub trasie, a także o liczbę średnio pokonywanych kilometrów.

Diesel a benzyna - pod względem ekonomiczności jazdy na dłuższych trasach ten pierwszy jest bezkonkurencyjny. Zdecydowanie mniej spala, a ponadto ropa jest wciąż tańsza niż benzyna. Jeśli codzienna trasa do pracy przekracza 20 km, a samochód rocznie pokonuje ponad 20 000 km, diesel zdecydowanie będzie tańszą opcją. Co więcej, Diesel jest także bardziej dynamiczny. Niektórzy kierowcy mają obiekcje dotyczące awaryjności tych silników. W starszych modelach faktycznie zdarzają się poważne awarie. Nowe silniki Diesla są jednak znacznie trwalsze. Posiadają też specjalne rozwiązania tłumiące hałas podczas jazdy oraz ograniczające wyraźnie emisję szkodliwych związków do atmosfery.  Nie trzeba więc obawiać się o to, że Diesel mocno zanieczyści powietrze.

Z kolei samochód na benzynę jest nadal mniej awaryjny, mimo znaczącego wzrostu jakości rozwiązań Diesla. Obciążenie silnika podczas pracy jest dużo niższe, niż obciążenie Diesla. W razie awarii naprawa silnika benzynowego jest też prostsza, szybsza i sporo tańsza. Taki silnik powoduje też mniej hałasu, szczególnie gdy mowa o starszych modelach Diesla.Trzeba jednak pamiętać, że spalanie zawsze będzie wyższe.

Benzyna czy Diesel? Zdaje się, że kluczem do odpowiedzi na to pytanie jest częstotliwość użytkowania samochodu oraz długość najczęściej pokonywanych tras.

 

Benzyna czy Diesel do miasta?

Diesel czy benzyna lepiej sprawdzi się w warunkach miejskiej jazdy? Ceny paliw do obu silników są od dłuższego czasu porównywalne, więc ten argument ekonomiczny traci na znaczeniu. Diesel z pewnością mniej pali, a więc powinien być tańszy w użytkowaniu. Niestety, ta zasada nie działa podczas poruszania się głównie na krótkich dystansach.

Co lepsze - Diesel czy benzyna, gdy w planach są głównie krótkie, miejskie trasy.? Zdecydowanie w tym zestawieniu szala zwycięstwa przechyla się na stronę silnika benzynowego. Oferuje on niższy moment obrotowy, który w mieście sprawdza się lepiej niż na trasie. Nowy samochód z silnikiem na benzynę jest też zdecydowanie tańszy, niż nowoczesne rozwiązania technologiczne Diesla. Aby silnik tego typu mógł być zgodny z normami ochrony środowiska, wymaga zastosowania skomplikowanych systemów i filtrów, które tłumią hałas i wpływają na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji. Więcej kosztują też części zamienne oraz płyny eksploatacyjne do Diesla, a filtr cząstek stałych obecny w takim silniku oczyszcza się samoczynnie jedynie podczas pokonywania dłuższych tras. Jest więc sporo racji w powszechnym przekonaniu, że Diesla należy raz na jakiś czas "przegonić". W przeciwnym razie filtr musi być oczyszczany u mechanika. Także mniejsze spalanie nie zwraca się na krótkich trasach tak dobrze, jak zwracałoby się na długich. Cena paliwa nie jest jedynym kosztem użytkowania samochodu i trzeba o tym pamiętać, wybierając miejskie auto.

Co ciekawe, wraz z biegiem czasu zmieniają się także rozwiązania zastosowane w silnikach benzynowych. Są one coraz oszczędniejsze i tańsze w użytkowaniu, dlatego wielu kierowców znów się na nie decyduje.