Dla wielu osób samochody Audi to spełnienie motoryzacyjnych marzeń. Nic w tym dziwnego, trudno bowiem o druga markę, która w tak umiejętny sposób łączy luksusowy charakter ze sportowymi emocjami. Pod tym względem, maszyny z logo czterech pierścieni idealnie wpisały się w lukę, jaka powstała między luksusowymi Mercedesami i dynamicznymi BMW. Nie bez znaczenia jest też innowacyjność niemieckiego producenta. To właśnie Audi wprowadziło napęd na cztery koła do samochodów osobowych, a nazwa Quattro do dziś nieodłącznie kojarzy się z autami niemieckiego producenta. Przykłady, potwierdzające technologiczne zaawansowanie niemieckiego producenta, można mnożyć niemal w nieskończoność. 

 

Historia Audi

Historia Audi rozpoczyna się w listopadzie 1899 roku, w Kolonii. Właśnie wtedy, August Horch założył przedsiębiorstwo A. Horch & Cie. Pięć lat później, firma została przeniesiona do Zwckau. Logo Horch zaczęło sygnować luksusowe pojazdy, wyposażone w czterocylindrowe silniki, o pojemności 2,6 i 5,8 litra. Na tym etapie swojej działalności, założyciel firmy mocno interesował się startami w wyścigach samochodowych. Nowatorskie pojazdy odnosiły sukcesy w sporcie, jednak taka strategia nie spodobała się pozostałym udziałowcom przedsiębiorstwa. Doszło do konfliktu, w wyniku którego August Horch stracił nie tylko firmę, ale także prawa do używania stworzonej przez siebie marki.

w 1909 roku, Horch założył firmę Audi Werke. Nowa nazwa to łacińskie tłumaczenie nazwiska twórcy. w ten sposób, konstruktorowi udało się "obejść" zakaz używania własnego nazwiska do sygnowania pojazdów mechanicznych. Nowe przedsiębiorstwo obrało tą samą strategię, według której działała firma A. Horch & Cie - samochody brały udział w rywalizacji na alpejskich trasach. Obecność w sportach motorowych znacząco zwiększyła rozpoznawalność nowej marki - o Audi zaczęło być głośno. 

W 1921 roku, z fabryki Audi Werke wyjechał pierwszy na rodzimym rynku samochód z kierownicą umieszczoną po lewej stronie. Mowa o modelu Audi 14/50 KM Typ K. W 1923 roku, do sprzedaży weszła wersja, wyposażona w sześciocylindrowy silnik - Typ M. Cztery lata później, debiutu doczekał się pierwszy w historii marki samochód, pod którego maską pracowała ośmiocylindrowa jednostka napędowa - Audi Imperator. Samochód legitymował się mocą na poziomie 100 KM i mógł rozpędzić się do prędkości 120 km/h. 

Lata powojenne mocno dały się we znaki producentom samochodów. Aby móc przetrwać na rynku, konkurujące ze sobą przedsiębiorstwa musiały nawiązywać współpracę. Tak było m.in. z firmami Krla Benza i Gottlieba Daimlera. Znaczący spadek sprzedaży odczuł także August Horch. Warunkiem przetrwania, było połączenie sił z konkurencją, a konkretnie - z Horch, Wanderer i z DKW. Fuzja miała miejsce w 1932 roku, a na jej mocy powołano spółkę Auto Union, z siedzibą w Chemnitz. W tym czasie, zaczęto używać logo, które do dziś sygnuje samochody Audi. Cztery połączone pierścienie miały symbolizować współpracę firm. 

W nowej spółce, każdy podmiot odpowiadał za inny segment rynku. Horch zajął się opracowywaniem najbardziej luksusowych pojazdów. Audi odpowiadało za klasę wyższą, Wanderer - za klasę średnią. DKW zajęło się motocyklami i małymi samochodami.  

W 1938 roku, firma Auto Union, jako jedna z pierwszych na świecie, zaczęła przeprowadzać testy zderzeniowe. Wybuch II wojny światowej uniemożliwił jednak dalszy rozwój innowacyjnej firmy. W fabrykach Auto Union, zaczęto produkować pojazdy wojskowe. Po wojnie, obiekty znalazły się w strefie wpływów sowieckich. W 1948 roku, spółka została rozwiązana. Niektórzy pracownicy przedostali się jednak do RFN, gdzie w 1949 roku, w Ingolstadt, rozpoczyna się produkcja samochodów, sygnowanych marką DKW. Niestety, w następstwie finansowych trudności, w 1958 roku pakiet kontrolny stał się własnością spółki Daimler-Benz. 

Marka Audi powróciła na rynek w 1965 roku, po wykupieniu firmy przez Volkswagena (przejęcie nastąpiło rok wcześniej). Spółka Audi NSU Auto Union AG powstała z połączenia dwóch marek - Audi i NSU. Pierwszym modelem przywróconej do życia firmy było Audi 72, zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Dwa lata później, do portfolio Audi dołączyły modele 60 i 75. W 1968 roku, w sprzedaży pojawiło się Audi 100, które z miejsca stało się jednym z najchętniej kupowanych aut klasy wyższej. Cztery lata później, do sprzedaży trafił kolejny rynkowy hit - tym razem reprezentujący średnią półkę. Mowa o Audi 80.   

Przełomowy, nie tylko dla niemieckiego producenta, ale także dla całego przemysłu motoryzacyjnego, okazał się rok 1980, kiedy zaprezentowano Audi Quattro. wtedy, pierwszy raz w samochodzie osobowym został użyty napęd na cztery koła, realizowany za pośrednictwem międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Rok wcześniej Audi wprowadziło turbodoładowanie, a cztery lata wcześniej - silnik pięciocylindrowy, który na długo stał się wizytówką marki. 

 

Audi: rodzaje

Aktualnie, samochody Audi są obecne we wszystkich najbardziej liczących się segmentach rynku. Oferta niemieckiego producenta składa się z aut miejskich, SUV-ów i z limuzyn, ale w portfolio nie brakuje też coupe o sportowym zacięciu i kabrioletów.

Paletę modelową otwiera Audi A1 - miejski hatchback, wprowadzony do sprzedaży w 2010 roku. 8 lat później, produkcji doczekała się druga generacja "malucha" spod znaku czterech pierścieni.

Tuz nad nim plasuje się kompaktowe Audi A3. Pierwsza generacja, bazująca na VW Golfie IV, została zaprezentowana w 1996 roku. Po 7 latach, niemiecki kompakt doczekał się drugiej wersji, która była produkowana aż przez 10 lat. Model ten występował nie tylko jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, ale także jako kabriolet z miękkim dachem (od 2007 roku). 

Audi A3 trzeciej generacji zadebiutowało w 2012 roku. Do znanych już wersji nadwoziowych, dołączył stylowy sedan, przez wielu okrzyknięty najpiękniejszą limuzyną w segmencie C. 

Audi A4 to z kolei reprezentant klasy średniej. W 1994 roku, model ten zastąpił niezwykle udane Audi 80. Pierwsza generacja popularnej A-czwórki była produkowana do 2001 roku, jako sedan i kombi. Druga generacja średniej wielkości limuzyny stanowiła stylistyczną rewolucję. Samochód czerpał pełnymi garściami z większego modelu A6, jednak trudno było odmówić mu indywidualnego charakteru. Poza sedanem i kombi, do sprzedaży trafiło też piękne kabrio. Ta generacja przetrwała na rynku do 2006 roku, kiedy zadebiutowała wersja oznaczona typoszeregiem B7. Ten model charakteryzował się znacznie bardziej stonowaną stylistyką, jednak jego rynkowy staż był stosunkowo krótki - produkcję zakończono w 2008 roku. Czwarta generacja została zaprezentowana w 2007 roku, a do sprzedaży trafiła rok później, jako sedan i kombi (dostępne także w uterenowionej wersji Allroad). Co ciekawe, producent zdecydował się na wyodrębnienie kabrioletu i coupe (pierwszego średniej klasy GT od czasu modelu 80 B4). Te wersje trafiły do sprzedaży pod nazwą Audi A5. Piąta generacja wjechała do salonów w 2015 roku.

Audi A6 reprezentuje niemieckiego producenta w klasie wyższej. Samochód stanął przed niełatwym zadaniem dorównania modelowi 100. Jak się okazało, nowa limuzyna była strzałem w dziesiątkę. Pierwsza generacja, zaprezentowana w 1994 roku, była tylko liftingiem "setki", jednak model A6 C5, który zadebiutował w 1997 roku, wprowadził prawdziwy powiew świeżości do konserwatywnego i nieco nudnego segmentu E. Trzecia generacja, już nieco bardziej stonowana, zadebiutowała w 2004 roku, a czwarta - w 2011. Audi A6 pietej generacji jest dostępne na rynku od 2018 roku. Od początku produkcji, niemiecki samochód jest oferowany w wersji sedan i kombi. Wraz z generacją C5, zadebiutował wariant Allroad.

Flagowym okrętem marki jest Audi A8 - następca modelu V8. Pierwsza generacja wkroczyła na rynek w 1994 roku i od razu wywołała szok swoją innowacyjnością - nadwozie wielkiej limuzyny w całości zostało wykonane z aluminium. Druga generacja została zaprezentowana w 2002 roku, trzecia - w 2009 roku, a czwarta - w 2017 roku.

W portfolio firmy znajdują się także 2 czterodrzwiowe coupe - A5 Sportback i A7 Sportback, SUV-y Q2, Q3, Q5, Q7 i Q8 (oraz elektryczny e-tron) sportowe coupe TT (dostępne także w wersji roadster) i supersportowy model R8. Nie można zapomnieć o modelach z serii S i RS, stanowiące sportowe odmiany cywilnych wersji.

 

Ile kosztuje Audi?

Ceny miejskiego A1 startują od 89 tys. zł. Za podstawową wersję flagowego A8 trzeba zapłacić ponad 420 tys. zł, a za supersportowe R8 - minimum 822 tys. zł.

Nie można jednak stwierdzić, że Audi to tylko Volkswagen w innym opakowaniu, za którego trzeba znacznie więcej zapłacić. Owszem, modele obu marek są spokrewnione technologicznie, ale w praktyce, dzieli je ogromna przepaść. 

 

Nowe Audi

Nowe Audi to samochody dla osób, które stawiają na najnowocześniejsze rozwiązania, świetne właściwości jezdne, luksus oraz na prestiż. Samochody z logo czterech pierścieni często są wybierane przez klientów, dla których Mercedesy i BMW są zbyt ostentacyjne.