Dziadek dinozaurów znalazł się na turystycznej wyspie. Tak rzadkiego gada jeszcze tutaj nie widzieli

Dinozaury nie były jedynymi gadami żyjącym przed milionami lat na Ziemi. Na długo przed nimi rozwijały się nieco prymitywniejsze formy, których skamieniałości wciąż są odkrywane na całym świecie. Nawet na Majorce, gdzie hiszpański naukowcy natrafili na coś wyjątkowego.
Majorka

Paleontolodzy z Katalonii i Balearów natrafili na wyspie Majorka na skamieniałość gada z epoki permu. Szczątki zwierzęcia są starsze niż skamieniałości jakiegokolwiek dinozaura i pochodzą z okresu sprzed wielkiego wymierania permsko-triasowego, jakie miało miejsce 252 mln lat temu. Wyniki analizy znaleziska opublikowano w czasopiśmie Paper in Paleontology.

Czytaj też: Ledwo schwytał tego gargantuicznego gada. Ludzkość nigdy nie widziała większego

Zacznijmy jednak od początku. Dinozaury wyewoluowały w erze mezozoicznej z wąskiej grupy prymitywnych gadów. Pierwsze skamieniałości „potworów z Parku Jurajskiego” pochodzą dopiero z późnego triasu (ok. 200-220 mln lat temu). Przed nimi jedynymi gadami były zwierzęta przypominające jaszczurki i małe krokodyle, których historia sięga aż karbonu – jednej z późniejszych epok ery paleozoiku.

Wizualizacja gadów z późnego paleozoiku / źródło: Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

Skamieniałość gada, jakiej jeszcze nie widzieli. Świetnie zachowany szkielet

Informacje o paleozoicznych gadach są o wiele uboższe. Głównym powodem jest mniejszy zasób skamieniałości, gorszy ich zapis kopalny i liczne przeobrażenia skał wskutek późniejszych procesów (wietrzenie, diageneza). W związku z tym odkrycie z Majorki jest nie lada gratką dla całego świata paleontologów. Ponadto szczątki gada zachowały się zaskakująco dobrze – mamy czaszkę, większość kręgosłupa, kończyny tylne i ogon.

Naukowcy nadali znalezisku nową nazwę rodzajową i gatunkową: Tramuntanasaurus tiai. Zwierzę liczyło około pół metra długości, żywiło się jedynie roślinami. Przypisano je do rodziny Captorhinidae i podrodziny Moradisaurinae, które charakteryzują się trójkątną i płaską budową czaszki.

Szczątki gada odnaleziono w permskich (sprzed 299-252 mln lat temu) osadach równi zalewowych. Jest to doskonałe środowisko do „konserwacji” trucheł zwierząt. W drobnopiaszczystym i mułowym materiale bardzo dobrze widać każdy drobny detal szkieletu zwierzęcia.

Czytaj też: Gigantyczne ślady prehistorycznego gada na wybrzeżu. Czegoś takiego jeszcze tu nie widzieli

Badania hiszpańskich naukowców przyniosły jeszcze jedną sensację, którą często się pomija. Mowa o ichnoskamieniałościach, czyli zachowanych w skałach odciskach kończyn (lub innych części ciała) konkretnych zwierząt. Przed laty odkryto w skałach tego samego wieku z regionu śródziemnomorskiego ślady chodzenia nieznanego gada, które opisano rodzajem Hyloidichnus.

Odcisk kończyny Hyloidichnus na dole (odwrócone dwie łapy) / źródło: Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0

Autorzy badań twierdzą, że ślady Hyloidichnus są autorstwa nowo odkrytego prymitywnego gada z Majorki. Oczywiście nie przez dokładnie tego samego osobnika, ale przez inne zwierzęta z tego gatunku. Mamy zatem sytuację, gdzie paleontologiczne puzzle się łączą. Podobnych układanek są jeszcze setki (jak nie tysiące), ale odkrycie z Balearów pozwala nam „odhaczyć” przynajmniej jedną zagadkę z listy tych niedogadnionych.