Jest wygodniej, ale nadal praktycznie
Przeprojektowano przód, zmieniono deskę rozdzielczą, samochód wygląda nieco inaczej z tyłu – w pierwszym momencie można uznać, że zmian po liftingu jest niewiele. To nieprawda. Każdy detal Fabii zrewidowano bowiem tak, aby Škoda nie tylko była wygodniejsza dla użytkowników, ale też stała się – zgodnie z wymaganiami – bardziej premium. Pojawiły się nowe przeszycia tapicerki, podłokietnik wyposażony w gniazda USB i nowe wzory tapicerek.
W zależności od wersji można mieć rożne kolory podsufitki (w Monte Carlo nawet czarną – dokładnie tak jak w wyczynówkach). Droższe Fabie mają dyskretne podświetlenie dolnej części konsoli, żeby łatwiej można było znaleźć drobiazgi przewożone zwykle w tym miejscu. Miejski samochód zamówicie nawet z 18-calowymi kołami (po raz pierwszy użyto w Fabii tak dużych felg).
Przestrzeń na bagaż z auta o klasę wyżej
Przy długości 4 metrów (i rozstawie osi 2,5 m) do środka wchodzi pięciu pasażerów i 330 litrów na walizki – tyle zmieści nowa Fabia hatchback, co lokuje ją w ścisłej czołówce aut tego segmentu. W wersji kombi, która jest przeznaczona nie tylko dla par czy singli, ale także rodzin z dziećmi, miejsca w bagażniku jest oczywiście więcej – aż 530 litrów. Taki wynik można z kolei porównać z europejskimi… minivanami.
Fotele można też złożyć, zwiększając przestrzeń do ładowania aż do 1,15 m sześc. W kombi ta wartość wzrasta do imponującego 1,39 m sześć.
Multimedia sterowane głosem
W podroży z najmłodszymi pomaga wyposażenie infotainment. Fabia jest dostępna z jednym z czterech zestawów audio. Nawet ten najprostszy, Blues, ma podłączenie do USB oraz gniazdo kart SD. Radio Swing Plus to 6,5-calowy ekran dotykowy, SmartLink+ oraz Bluetooth, a także system Škoda Surround System oraz dwa dodatkowe głośniki. Najdroższy zestaw Amundsen jest najbardziej rozbudowany, może też być sterowany głosem. Oferuje dźwięk Surround i da się go zmienić w hotspot. Ciekawe, że radiem – dzięki systemowi kontroli Media Command – da się również sterować z tylnej kanapy. Jeśli kierowca lubi głośną muzykę, a ktoś z tyłu woli ciszę i ma pilota…
Zawsze online
Fabia – jak zresztą pozostałe nowoczesne Škody – jest Connect. Co to znaczy? To, że może być wyposażona w nawigację oraz podawać ważne informacje online (np. o pogodzie, ale też wyszukiwać wolne miejsca na parkingach czy w czasie rzeczywistym pokazywać korki). Używając odpowiedniej aplikacji można ustalić, gdzie ją zaparkowaliście, a także monitorować statystyki parametrów podroży – średnie zużycie paliwa, średnią̨ prędkość́, przebyty dystans i czas.
Za pomocą jednego przycisku nad głową kierowcy da się połączyć z infolinią Škody. Drugi przycisk – gdy dojdzie do awarii i trzeba nam pilnie mechanika – skontaktuje nas wprost z serwisem. Fabia potrafi zaplanować odpowiedni przegląd we właściwym czasie oraz przy konkretnym przebiegu, a następnie pomoc w umówieniu wizyty w ASO. W razie wypadku sama też wezwie pomoc.
Asystenci jazdy pomagają kierowcy
Choć ma miejskie wymiary, Fabia może się pochwalić wyposażeniem znanym z aut wyższych segmentów. Do nich na pewno zalicza się komplet systemów asystujących – od czujników zmierzchu i deszczu (samoczynnie reagują na zmieniające się światło oraz warunki atmosferyczne, włączając reflektory i wycieraczki) przez Audio Light Assist (system sterujący światłami drogowymi – Fabia jedzie cały czas na tzw. długich, a gdy elektronika wykryje samochód jadący z naprzeciwka, zmieni światła na mijania, żeby nikogo nie oślepić) po tzw. aktywny tempomat. Wystarczy ustawić żądaną prędkość, żeby auto samo ją kontrolowało, dostosowując do ruchu na drodze i położenia pojazdów znajdujących się przed maską. Na podjeździe przyda się z kolei Hill Hold Control, który oszczędzi sprzęgło.
Nowa Škoda Fabia przeszła lifting
Ma nieco inne detale pasa przedniego, nowe reflektory, zderzaki oraz całkiem inne detale wewnątrz. Najważniejsze jest jednak lepsze wyposażenie – w standardzie Fabia dostaje np. nowe reflektory ze światłami do jazdy dziennej LED czy – o czym już wspomnieliśmy – system wspomagania ruszania pod wzniesienia Hill Hold Control i funkcję Easy Light Assist odpowiedzialną za automatyczne włączanie świateł mijania.
Zobaczmy wszystko na poniższej infografice:
Legenda:
Skoda występuje w dwóch wariantach: 5-drzwiowy hatchback i kombi
Fabia Rajdowa i Monte Carlo
Wyłącznie 3-cylindrowe silniki