Fabia w detalach: wygodniej, praktycznie, o klasę wyżej [AUTOPEDIA]

Po czterech latach od wprowadzenia trzeciej generacji Czesi zafundowali Fabii lifting. Dlaczego? Bo to niezwykle popularny samochód, a więc musi nadążać za zmieniającymi się czasami, trendami i wymaganiami kierowców.

Jest wygodniej, ale nadal praktycznie

Przeprojektowano przód, zmieniono deskę rozdzielczą, samochód wygląda nieco inaczej z tyłu – w pierwszym momencie można uznać, że zmian po liftingu jest niewiele. To nieprawda. Każdy detal Fabii zrewidowano bowiem tak, aby Škoda nie  tylko była wygodniejsza dla użytkowników, ale też stała się – zgodnie z wymaganiami – bardziej premium. Pojawiły się nowe przeszycia tapicerki, podłokietnik wyposażony w gniazda USB i nowe wzory tapicerek.

W zależności od wersji można mieć rożne kolory podsufitki (w Monte Carlo nawet czarną – dokładnie tak jak w wyczynówkach). Droższe Fabie mają dyskretne podświetlenie dolnej części konsoli, żeby łatwiej można było znaleźć drobiazgi przewożone zwykle w tym miejscu. Miejski samochód zamówicie nawet z 18-calowymi kołami (po raz pierwszy użyto w Fabii tak dużych felg).

Przestrzeń na bagaż z auta o klasę wyżej

Przy długości 4 metrów (i rozstawie osi 2,5 m) do środka wchodzi pięciu pasażerów i 330 litrów na walizki – tyle zmieści nowa Fabia hatchback, co lokuje ją w ścisłej czołówce aut tego segmentu. W wersji kombi, która jest przeznaczona nie tylko dla par czy singli, ale także rodzin z dziećmi, miejsca w bagażniku jest oczywiście więcej – aż 530 litrów. Taki wynik można z kolei porównać z europejskimi… minivanami.

Fotele można też złożyć, zwiększając przestrzeń do ładowania aż do 1,15 m sześc. W kombi ta wartość wzrasta do imponującego 1,39 m sześć.

Multimedia sterowane głosem

W podroży z najmłodszymi pomaga wyposażenie infotainment. Fabia jest dostępna z jednym z czterech zestawów audio. Nawet ten najprostszy, Blues, ma podłączenie do USB oraz gniazdo kart SD. Radio Swing Plus to 6,5-calowy ekran dotykowy, SmartLink+ oraz Bluetooth, a także system Škoda Surround System oraz dwa dodatkowe głośniki. Najdroższy zestaw Amundsen jest najbardziej rozbudowany, może też być sterowany głosem. Oferuje dźwięk Surround i da się go zmienić w hotspot. Ciekawe, że radiem – dzięki systemowi kontroli Media Command – da się również sterować z tylnej kanapy. Jeśli kierowca lubi głośną muzykę, a ktoś z tyłu woli ciszę i ma pilota…

Zawsze online

Fabia – jak zresztą pozostałe nowoczesne Škody – jest Connect. Co to znaczy? To, że może być wyposażona w nawigację oraz podawać ważne informacje online (np. o pogodzie, ale też wyszukiwać wolne miejsca na parkingach czy w czasie rzeczywistym pokazywać korki). Używając odpowiedniej aplikacji można ustalić, gdzie ją zaparkowaliście, a także monitorować statystyki parametrów podroży – średnie zużycie paliwa, średnią̨ prędkość́, przebyty dystans i czas.

Za pomocą jednego przycisku nad głową kierowcy da się połączyć z infolinią Škody. Drugi przycisk – gdy dojdzie do awarii i trzeba nam pilnie mechanika – skontaktuje nas wprost z serwisem. Fabia potrafi zaplanować odpowiedni przegląd we właściwym czasie oraz przy konkretnym przebiegu, a następnie pomoc w umówieniu wizyty w ASO. W razie wypadku sama też wezwie pomoc.

Asystenci jazdy pomagają kierowcy

Choć ma miejskie wymiary, Fabia może się pochwalić wyposażeniem znanym z aut wyższych segmentów. Do nich na pewno zalicza się komplet systemów asystujących – od czujników zmierzchu i deszczu (samoczynnie reagują na zmieniające się światło oraz warunki atmosferyczne, włączając reflektory i wycieraczki) przez Audio Light Assist (system sterujący światłami drogowymi – Fabia jedzie cały czas na tzw. długich, a gdy elektronika wykryje samochód jadący z naprzeciwka, zmieni światła na mijania, żeby nikogo nie oślepić) po tzw. aktywny tempomat. Wystarczy ustawić żądaną prędkość, żeby auto samo ją kontrolowało, dostosowując do ruchu na drodze i położenia pojazdów znajdujących się przed maską. Na podjeździe przyda się z kolei Hill Hold Control, który oszczędzi sprzęgło.

Nowa Škoda Fabia przeszła lifting

Ma nieco inne detale pasa przedniego, nowe reflektory, zderzaki oraz całkiem inne detale wewnątrz. Najważniejsze jest jednak lepsze wyposażenie – w standardzie Fabia dostaje np. nowe reflektory ze światłami do jazdy dziennej LED czy – o czym już wspomnieliśmy – system wspomagania ruszania pod wzniesienia Hill Hold Control i funkcję Easy Light Assist odpowiedzialną za automatyczne włączanie świateł mijania.

Zobaczmy wszystko na poniższej infografice:

Legenda:

1) Moc: 60-110 KM, moment obrotowy: 95-200 Nm
 
2) Fabia jest Simply Clever, czyli wyposażona sprytnie jak inne Škody. Czeski producent zadbał nie tylko o miejsce na parasolkę pod fotelem pasażera i skrobaczkę na stałe umieszczoną pod korkiem wlewu paliwa. W aucie są liczne schowki (np. taki na kamizelkę odblaskową czy drobiazgi, które można umieścić z boku fotela), uchwyt na bilet parkingowy oraz… kosz na śmieci.

3) Ekran dotykowy systemu Swing Plus (oczywiście kolorowy!) został powiększony z 5 do 6,5 cala. Dzięki Bluetooth, bezprzewodowo można podłączyć do samochodu smartfon. SmartLink+ sprawia, że po podłączeniu do Skody uzyskujecie dostęp do wybranych funkcji telefonu wprost z ekranu na desce rozdzielczej – w ten sposób można słuchać muzyki, użyć nawigacji ze smartfona itp.

4) Prędkość maksymalna do 195 km/h
 
5) Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 9,6-16,6 s (w zależności od mocy i od wersji nadwoziowej)
 
6) Bezpieczeństwo: Samochód segmentu B, czyli do miasta musi być bezpieczny – Fabia otrzymała 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Inżynierowie Skody postawili na nowoczesne rozwiązania: Fabia ma nie tylko 6 poduszek powietrznych, ale może mieć również reflektory Bi-LED z przodu z funkcją doświetlania zakrętów w czasie jazdy oraz BLIND SPOT DETECT, czyli funkcję monitorowania martwego pola (sygnalizuje obecność innego pojazdu znajdującego się w tak zwanej martwej strefie). Fabia ma również FRONT ASSIST, czyli system monitorujący odległość do auta jadącego przed maską i w tym samym kierunku. Może – w razie wykrycia zagrożenia wypadkiem – samoczynnie zahamować. Na parkingu przyda się za to REAR TRAFFIC ALERT (funkcja wspomagania przy wyjeździe z miejsca parkingowego).

 

7) Generacje Fabii, czyli dwie dekady historii: Fabia debiutowała blisko 20 lat temu, w roku 1999. Od tamtego czasu jest jednym z najpopularniejszych modeli samochodów – nie tylko w Polsce, ale i na wielu europejskich rynkach.
 
8) Bogate wyposażenie: Na liście jest nie tylko bezkluczykowy dostęp do samochodu (funkcja Kessy), ale też podgrzewane przednie fotele, klimatyzacja automatyczna Climatronic, kamera cofania czy radio Swing Plus z systemem Škoda Surround oraz dwoma dodatkowymi głośnikami z tyłu.

Skoda występuje w dwóch wariantach: 5-drzwiowy hatchback i kombi

 

Fabia Rajdowa i Monte Carlo

Rajdowa Fabia R5 to najpopularniejszy samochód wyczynowy w historii Skoda Auto. Do tej pory aż 223 „erpiątki” trafiły do 89 klientów-kierowców rajdowych z 31 krajów. Za kierownicą Fabii zwyciężano 524 razy. Najważniejsze są zwycięstwa w serii WRC2 w dwóch ostatnich latach – tytuły mistrzowskie wywalczyli Pontus Tidemand oraz – w tegorocznej serii – Jan Kopecky. Skoda czwarty raz z rzędu zdobyła też mistrzostwo teamów.
 
Fabia Monte Carlo – tak nazywa się seria samochodów z topowym wyposażeniem, które stylizacją nawiązują do motorsportu i legendarnego Rajdu Monte Carlo. Taka Skoda otrzymuje m.in. czarny spoiler przedni, dyfuzor z tyłu oraz nakładki na progi, spoiler dachowy, tapicerkę z czerwonymi dodatkami i 16-calowe felgi z wyjątkowym wzorem.


 

Wyłącznie 3-cylindrowe silniki

W Fabii są montowane wyłącznie benzynowe silniki niskiej pojemności (1 l) i tylko 3-cylindrowe – zgodne z filozofią downsizingu. Dwa wolnossące – 60- i 75-konny – mają pośredni wtrysk paliwa MPI, zaś dwie jednostki TSI – odpowiednio 95- i 110-konne – wyposażono w turbosprężarkę, bezpośredni wtrysk paliwa i filtr cząstek stałych. Do najmocniejszej Fabii można zamówić 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG.

 

Koniecznie sprawdźcie detale Fabii w naszej galerii >>>