Hamulce bębnowe - zastosowanie, zalety i wady

Hamulce bębnowe pojawiły się w użyciu już na początku XX wieku. Obecnie, można je spotkać przede wszystkim w starszych autach, ale nie jest to regułą. Niektóre nowe auta (dotyczy to przede wszystkim samochodów miejskich, budżetowych i użytkowych), nadal wykorzystują układ bębnowy na tylnej osi, co ma swoje plusy - hamulce bębnowe są stosunkowo tanie i trwałe (interwał wymiany może być nawet dwa razy dłuższy niż w przypadku hamulców tarczowych).

Nie jest to jednak konstrukcja pozbawiona wad. Ich specyficzna budowa sprawia, że niezbyt skutecznie pozbywają się ciepła, co w warunkach znacznego obciążenia, przekłada się na odczuwalne zmniejszenie siły hamowania. Kolejny minus to problemy z odprowadzaniem zabrudzeń. Z tego względu, współcześnie stosuje się je wyłącznie na osi tylnej, która jest znacznie mniej obciążona. O ile trwałość bębnów hamulcowych wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji, to cena zakupu bębna zintegrowanego z łożyskiem może okazać się wysoka. Nie można też nie wspomnieć o nierównym rozkładzie siły nacisku na powierzchniach ciernych

Budowa hamulca bębnowego wydaje się być skomplikowana, jednak zasada ich działania jest stosunkowo prosta.

 

Hamulce bębnowe - budowa

Hamulce bębnowe składają się z 4 głównych elementów - bębna hamulcowego, szczęk, rozpieraka i sprężyny odciągającej.

Częścią ruchomą takiego układu jest bęben, mocowany do piasty koła. Wewnątrz bębna, a dokładnie - pod nim, umieszczone są szczęki. Te elementy są połączone z tarczą kotwiczą (nieobrotową). Na szczękach znajduje się okładzina cierna, która sąsiaduje z powierzchnią roboczą bębna (wewnętrzna strona). Za rozpieranie szczęk odpowiada tłoczek - szczęki pod wpływem siły nacisku tego elementu rozszerzają się i doprowadzają do wystąpienia tarcia między powierzchnią roboczą a okładziną cierną. W ten sposób, inicjowane jest wytracanie prędkości. 

Aby szczęki hamulcowe mogły powrócić do pozycji wyjściowej (po zwolnieniu pedału hamulca), konieczne jest zastosowanie sprężyny odciągającej lub układu kilku sprężyn.

Hamulec bębnowy z powodzeniem znajduje zastosowanie w samochodach, motocyklach, motorowerach, a nawet w samochodach ciężarowych.