Hyundai: historia marki

W 1947 roku Chung Ju-Young założył przedsiębiorstwo Hyundai Engineering and Construction działające w branży budowlanej. 20 lat później, już jako Hyundai Group, firma wyodrębniła spółkę Hyundai Motor Company zajmującą się produkcją samochodów.

Aby firma mogła zaistnieć na niezwykle konkurencyjnym rynku, konieczne było zawarcie silnego partnerstwa biznesowego. W 1969 roku Hyundai podpisał umowę z Fordem. Pierwszy samochód sygnowany koreańską marką to model Cortina, który był niczym innym, jak Fordem z innym logo. Owocna współpraca obu firm trwała aż do roku 1985, jednak Hyundai wiedział, że jeżeli chce się liczyć na wymagającym rynku, musi produkować własne modele.

W 1974 roku podczas 55. targów motoryzacyjnych w Turynie, światło dzienne ujrzał Hyundai Pony – pierwszy samochód, opracowany od podstaw przez koreańskie przedsiębiorstwo. Jak się okazało, auto cieszyło się dużym zainteresowaniem. Wkrótce zapadła decyzja o produkcji kolejnych modeli.

W 1982 roku, do sprzedaży trafiła druga generacja Hyundaia Pony. Dwa lata później, przedsiębiorstwo poczyniło znaczną inwestycję – w Ulsan powstała największa w tamtym czasie fabryka samochodów. Moce przerobowe pozwalały na produkcję 1,5 mln egzemplarzy aut rocznie. W 1986 roku, producent wkroczył na niezwykle wymagający rynek – w USA zadebiutował model Excel.

Pierwsze europejskie przedstawicielstwa marki powstały w 1978 roku – w Holandii i w Belgii. Prawdziwy rozkwit Hyundaia na Starym Kontynencie przypada na lata 80. i 90. W 1995 roku, firma sprzedała w Europie prawie 200 tys. samochodów. 

W 1999 roku, firma przejęła największego konkurenta z lokalnego rynku, jakim w tamtym czasie była marka KIA. W ten sposob, powstał nowy koncern – Hyundai-KIA Automotive Group. Rok później, przedsiębiorstwo nawiązało współpracę z koncernem DaimlerChrysler, który nabył 10 proc. udziałów w firmie. Współpraca przetrwała do 2004 roku. 

Hyundai Polska, a dokładnie – Hyundai Motor Poland, funkcjonuje od 1993 roku.