Zachowanie w sytuacji przebicia opony

Przebicie opony podczas szybkiej jazdy samochodem to jedna z najgorszych awarii, jakie mogą się przydarzyć kierowcy. Uszkodzenie może być spowodowane wbiciem się w bieżnik np. gwoździa, ostrego odłamka szkła czy kamienia, albo nieodpowiednim ciśnieniem wewnątrz ogumienia. Aktualnie produkowane opony charakteryzują się zwiększoną wytrzymałością w stosunku do egzemplarzy będących w użyciu przez ostatnie kilkadziesiąt lat, dlatego ryzyko wybuchu przebitej gumy podczas jazdy jest znikome. Kierowca może nawet nie zauważyć, że opona uległa uszkodzeniu. Pierwszym sygnałem problemów mogą być kłopoty ze sterownością. Co ciekawe, w przypadku dużej utraty ciśnienia w oponach czy nawet eksplozji, eksperci zalecają zwiększenie prędkości pojazdu. Pozwoli to na odzyskanie przyczepności, a następnie będzie można w sposób kontrolowany zahamować i zatrzymać samochód.

Jeśli auto nie jest wyposażone w nowoczesne ogumienie typu Run flat lub Tubeless, dłuższe kontynuowanie jazdy z przebitą oponą sprawi, że jej naprawa u wulkanizatora może się okazać niemożliwa.

Sprytne koło zapasowe

Po zatrzymaniu pojazdu i sprawdzeniu opon, musimy ocenić zniszczenia. Najczęściej opony trzeba będzie wymienić na nowe. Można wykorzystać do naprawy tzw. zestaw naprawczy składający się z płynu uszczelniającego wypełniającego uszkodzenie i z kompresora z wtyczką do zapalniczki samochodowej. Płyn wpuszcza się do wnętrza opony przez zawór, a następnie dopompowuje się ją, nawet bez konieczności zdejmowania z osi. Koła naprawione w ten sposób pozwalają na pokonanie nawet dłuższej odległości, ale zaleca się utrzymywanie niewielkiej prędkości pojazdu – ok. 50-70 km/h. Zestaw naprawczy nie spełni swojego zadania w przypadku przebicia opony po boku.

Opony Run Flat

Alternatywą dla zestawu naprawczego i wymiany koła na zapasowe będzie wykorzystanie w aucie opon typu Run Flat, których szczególna budowa zapewnia bezpieczne kontynuowanie jazdy nawet po przebiciu ogumienia. Chcąc nabyć opony tego typu, możemy skorzystać z szerokiej oferty sklepów oponiarskich w internecie. Często mogą one nie być oznaczone jako model Run Flat, gdyż zastosowany będzie przy nich skrót ROF, ZP lub RFT, jak ma to miejsce np. w sklepie Tirendo.pl. Różne oznaczenia tego samego typu ogumienia wynikają z odmiennego nazewnictwa stosowanego przez producentów. Opony Run Flat wyposażone są w specjalną powłokę wypełniającą uszkodzenie i pozwalającą na kontynuowanie jazdy z prędkością nie większą niż 80 km/h.