Znalezisko z Francji ukazuje, że szokujących praktyk nie dokonywał znany nam człowiek

Nie tylko prehistoryczny Homo sapiens potrafił wytwarzać narzędzia z kości zwierząt. Okazuje się, że neandertalczycy niewiele odbiegali od swoich pobratymców. Znalezisko z Francji ukazuje, jak wyglądało prehistoryczne kostne rzemiosło.
Zdjęcie poglądowe

Archeolodzy z TraceoLab belgijskiego Uniwersytetu w Liège odkryli, że neandertalczycy potrafili wytwarzać narzędzia z kości. Badania prowadzili na terenie francuskiego stanowiska archeologicznego Chez-Pinaud w Jonzac. Z wynikami możemy zapoznać się na łamach czasopisma PLOS ONE.

Czytaj też: Czaszka sprzed 1300 lat należy do kogoś obcego. Kim była nieletnia bogaczka o przedziwnej urodzie?

Dotychczasowe odkrycia nie potwierdzały jednoznacznie, że którykolwiek z pozostałych gatunków człowieka poza Homo sapiens potrafił wykonywać dłuta, noże czy skrobaki z innych materiałów jak kamień. Niemniej kilka lat temu badacze z Liège trafili na poszlakę w syberyjskim Ałtaju, gdzie na stanowisku Czagirskaja odkryli pozostałości po kostnych narzędziach.

Lokalizacja stanowiska badawczego / źródło: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0284081, CC-BY-4.0

Kości zwierząt wykorzystywali jako narzędzia. O tej umiejętności neandertalczyków nie wiedzieliśmy

Odkrycie podobnych artefaktów we Francji pozwala na wysnucie bardziej wiarygodnych wniosków. Co dokładnie odkryto w Jonzac? Wykopaliska prowadzone w latach 2019-2020 wykazały istnienie sporej liczby narzędzi kamiennych i kostnych w jednym miejscu. Łącznie uczeni musieli przesortować 3220 różnych szczątków. Po wstępnym posegregowaniu przystąpili do analizy artefaktów pod mikroskopem stereoskopowym. Wówczas zidentyfikowali dokładnie 103 kostne przedmioty noszące znamiona użytkowania. Wiek znaleziska określono na około 60-70 tys. lat.

Przykładowe kostne narzędzia / źródło: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0284081, CC-BY-4.0

Przedmioty wykonano z kości zwierząt, które wówczas zamieszkiwały obszar Francji. Zidentyfikowano szczątki pochodzące od reniferów, koni i mniejszej ilości z żubrów. Naukowcy zwracają uwagę, że narzędzia mogły powstawać w inny sposób, niż robił to Homo sapiens. Sugeruje się, że kształtowano je głównie przez pękanie, skrobanie i ścieranie.

Czytaj też: Rysunki naskalne ukazują zaawansowane pojazdy. Archeolodzy na tropie niezwykłej zagadki

Rekonstrukcja neandertalczyka / źródło: Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0

Zlokalizowanie po dwóch stronach Eurazji dowodów na kostne rzemiosło wśród społeczności neandertalczyków pozwala wprost stwierdzić, że umiejętność wykorzystywania zwierzęcych szczątków była u nich powszechna. Jak widać, nie tylko współczesny człowiek był taki utalentowany.