Mała kość, wielka sensacja! Znalezisko wywraca do góry nogami myślenie o migracjach ludzkości

Malutka kość paliczka, wielkości serowego chrupka, może zmienić całe myślenie dotychczasowej nauki o tym kiedy i w jaki sposób ludzkość opuściła Afrykę.

Skamielina ma 85 tysięcy lat, odnaleziono ją na pustyni w Arabii Saudyjskiej. Jej obecność tam sugeruje, że ścieżki ludzkości znacznie różniły się od tych, które zakłada współczesna nauka. To jednocześnie najstarsze ludzkie szczątki znalezione w tym regionie świata oraz najstarsza skamielina ludzka znaleziona poza Afryką i Lewantem. Do tej pory naukowcy zgadzali się, że ludzkość opuściła Afrykę mniej więcej 60 tysięcy lat temu. Obecnie coraz częściej mówi się, że było to nawet 160 tysiąca lat wcześniej.

Badający skamielinę zespół nie ma wątpliwości, że należy ona do człowieka. Kosteczka o długości zaledwie 3,2 cm została znaleziona w 2016 roku na pustyni Nefud przez Iyada Zalmouta, paleontologa pracującego w ramach Saudi Geological Survey. Projektem kierował Huw Groucutt z Uniwersytetu Oxfordzie. Nie ma wątpliwości, że to kość homo sapiens. Jednak, by uzyskać tę pewność potrzeba było bardzo długich badań, między innymi mikrotomografii komputerowej. Trzeba było wykluczyć inne gatunki. Niestety po tak długim czasie na pustyni nie ma w nim śladów dna właściciela (lub właścicielki) więc nie możemy dowiedzieć się wiele więcej o nim, poza tym, że był to dorosły osobnik.

85 tysięcy lat temu region, gdzie odnaleziono kość, nie wyglądał tak jak dziś. Była tam woda, żyło wiele gatunków zwierząt, w tym antylopy i hipopotamy. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że wędrówki za zwierzyną łowną sprowadziły ludzkość w te miejsce.

W styczniu tego roku odnaleziono ludzką kość szczękową liczącą sobie 194 tysiące lat. Znalezisko odkryto w izraelskiej jaskini Misliya.

Źródło: Live Science