Mazda: historia marki

W początkowej fazie działalności Mazda nie zajmowała się produkcją samochodów. W 1920 roku Jujiro Matsuda założył firmę Toyo Cork Kogyo, która trudniła się wytwarzaniem obrabiarek i podłóg korkowych. Interes przynosił wystarczająco pokaźne dochody, by po kilku latach przedsiębiorstwo na poważnie zainteresowało się wejściem na wymagający rynek motoryzacyjny. Pierwszy samochód firmy, działającej już pod szyldem Mazda, został zaprezentowany w 1931 roku. Był to model Mazda-go – trójkołowiec służący do przewozu niewielkich ładunków. Sprzedaż na rynku japońskim pozostawiała wiele do życzenia – w pierwszym roku nabywców znalazło 66 egzemplarzy. Aby móc się rozwijać, firma musiała wkroczyć na zagraniczne rynki. Strzałem w dziesiątkę okazała się sprzedaż na terenie Chin, gdzie występował spory popyt na tego typu pojazdy.

Pierwszy czterokołowy samochód Mazda zaprezentowała dopiero w 1960 roku. Niewielki model R360 był idealnie dostosowany do potrzeb, jakie zgłaszał rynek japoński, wciąż odbudowujący się po wojnie. Pod maską auta pracował 2-cylindrowy silnik, legitymujący się pojemnością 356 ccm. Nie zapewniał oszałamiających osiągów, ale zużywał niewiele ponad 3 litry paliwa na 100 km. 

W 1961 roku producent zainteresował się silnikami rotacyjnymi. Pojawił się jednak spory problem – jednostki napędowe Feliksa Wankla były niedopracowane, a sam twórca nie miał pomysłu na ich dalszy rozwój. W ciągu 6 lat japoński producent zdołał dopracować nowatorską konstrukcję w stopniu, który umożliwił wykorzystanie motoru rotacyjnego w seryjnie produkowanym samochodzie. Mowa o modelu Mazda 110S Cosmo Sport.

1967 rok to ważna data w historii japońskiego przedsiębiorstwa, nie tylko ze względu na rozpoczęcie produkcji auta z silnikiem Wankla. W tym czasie powołana do życia została firma Mazdaspeed, która zajmowała się produkcją sportowego wyposażenia samochodów i rozwojem modeli wyścigowych. W tym samym roku, Mazda rozpoczęła europejską ekspansję.

5 lat później firma rozpoczęła budowę sieci dealerskiej w Niemczech. Pod koniec lat 70. na niezwykle wymagającym rynku zadebiutował sportowy model RX-7 – coupe napędzane jednostką Feliksa Wankla. Samochód został dobrze przyjęty, jednak jako przedstawiciel rynkowej niszy nie odniósł oszałamiającego sukcesu. Udało mu się jednak zbudować wizerunek japońskiego producenta, co niebawem miało przynieść wymierne korzyści. Kompaktowa Mazda 323 i średniej klasy model 626 okazały się sprzedażowymi hitami.

W 1981 roku w Brukseli powstało przedstawicielstwo Mazdy, którego zadaniem było sprawowanie kontroli nad niezależnymi dystrybutorami. W 1989 roku debiutu doczekał się model MX-5. Niewielki samochód z otwartym nadwoziem był wybitnie niepraktyczny, jednak japoński producent kolejny raz udowodnił, że potrafi idealnie wpasować się w oczekiwania rynku. Mazda MX-5 nawiązywała do najlepszych tradycji brytyjskich roadsterów z lat 70. – była lekka, wystarczająco mocna i niesamowicie zwinna.  Wszystko to przekładało się na ogromną przyjemność z prowadzenia. Tuż po debiucie mały sportowiec został uhonorowany prestiżowym tytułem samochodu roku. 

MX-5 sprzedawał się dobrze (jak na auto tej klasy), jednak ogólna sprzedaż Mazdy spadała. Aby zapobiec kryzysowi, zarząd firmy zdecydował się zainwestować w rozwój sieci sprzedaży. W drugiej połowie lat 90. utworzono spółkę Mazda Motor Europe GmbH. Celem jej funkcjonowania było zjednoczenie wszystkich niezależnych dystrybutorów japońskiej marki, co miało przełożyć się na ujednolicenie działań promocyjnych i sprzedażowych. W 2000 roku, otwarto nowe przedstawicielstwa – w Hiszpanii i we Włoszech, a w 2001 roku w Wielkiej Brytanii, we Francji i w Szwecji. Nieco później, filie pojawiły się także w Danii i w Austrii.

Na oficjalne przedstawicielstwo firmy w Polsce trzeba było czekać znacznie dłużej – Mazda Motor Poland funkcjonuje dopiero do 2008 roku. Wcześniej, za eksport japońskich aut na rynki Europy Środkowej odpowiadał austriacki oddział przedsiębiorstwa.