Na rynek wchodzi Maxon Bikedrive Air S. Nowy wymiar elektrycznego wspomagania

Elektryczne rowery od lat zyskują na popularności, a producenci coraz częściej stawiają nie tylko na moc, ale też na subtelność działania, estetykę i integrację systemów napędowych z ramą jednośladu. W tym kontekście nowy silnik Maxon Bikedrive Air S to propozycja, która może całkowicie odmienić rynek lekkich e-bike’ów. Za projektem stoi szwajcarska firma Maxon – znana z precyzyjnych napędów wykorzystywanych w lotnictwie, motoryzacji i satelitach.
Na rynek wchodzi Maxon Bikedrive Air S. Nowy wymiar elektrycznego wspomagania

Choć Maxon zadebiutował w świecie rowerów elektrycznych już cztery lata temu z modelem Bikedrive Air, pierwsza wersja była raczej niszowa. Oferowała skromne parametry – 280 W mocy szczytowej i 40 Nm momentu obrotowego – i trafiła głównie do niewielkiej grupy producentów. Pandemia dodatkowo ograniczyła jej zasięg. Teraz firma wraca z silnikiem zaprojektowanym od podstaw – mocniejszym, lżejszym i znacznie bardziej wszechstronnym.

Bikedrive Air S waży zaledwie 2 kg – aż o 43% mniej niż poprzednik – i oferuje znacznie wyższą wydajność: 250 W mocy ciągłej, 620 W szczytowej oraz imponujące 90 Nm momentu obrotowego. To poziom zarezerwowany dotąd dla ciężkich rowerów górskich. System wspomaga jazdę do 25 km/h zgodnie z europejskimi przepisami, a maksymalna siła wspomagania sięga 400%, co znacząco ułatwia pokonywanie wzniesień.

Czytaj także: Masz dość napędów rowerowych SRAM i Shimano? Sprawdź to cacko

Sercem układu jest bezszczotkowy silnik EC z wewnętrznym wirnikiem i przekładnią planetarną, zamknięty w lekkiej obudowie z magnezu. System wyposażono w precyzyjne czujniki momentu obrotowego i kadencji, pozwalające na pracę przy wysokich obrotach – do 130 obr./min. Dzięki temu doskonale sprawdzi się w lekkich rowerach gravelowych, szosowych i miejskich, gdzie liczy się dyskretne, ale efektywne wsparcie.

Silnik działa w trzech trybach – Cruise, Sport i Blast – pozwalając użytkownikowi dostosować poziom wspomagania do warunków na trasie. Obsługa odbywa się za pomocą minimalistycznego przycisku na kierownicy oraz aplikacji Maxon Connect. Zamiast wyświetlaczy, kierowca ma do dyspozycji prosty panel z siedmioma diodami LED, pokazującymi poziom naładowania baterii.

Czytaj także: Nowa generacja to mini rewolucja. Elektryczne rowery nabierają nowego sensu z Moustache Game

Wraz z premierą nowego silnika Maxon zaprezentował także nowy system zasilania. Użytkownicy mogą wybierać spośród dwóch zintegrowanych akumulatorów – o pojemności 400 Wh (1,8 kg) oraz 600 Wh (2,8 kg). Dodatkowo możliwe jest zamontowanie zewnętrznego rozszerzenia o pojemności 250 Wh i wadze 1,6 kg. Cały system – silnik wraz z baterią – może ważyć zaledwie 3,8 kg, co otwiera drogę do konstruowania lekkich rowerów elektrycznych o masie poniżej 16 kg. Naładowanie 400 Wh akumulatora do 80% zajmuje około trzech godzin.

Maxon Bikedrive Air S to nie tylko kolejna generacja silników e-bike, ale przemyślany, kompletny system wspomagania – łączący inżynierską precyzję z funkcjonalnością i elegancją. Wkrótce zmierzy się z konkurencją taką jak TQ HPR60, DJI Avinox, Fazua Ride 60 czy ZF Bike Eco System. Rywalizacja o miano najbardziej zaawansowanego systemu wspomagania właśnie wchodzi w nową fazę.