Nadeszła era NVIDIA Blackwell GeForce RTX 50 series — przywitajmy nowych władców grafiki

Na tegorocznych targach CES 2025 firma Nvidia zaprezentowała nowe karty graficzne GeForce RTX 50 z technologią Blackwell. Według przedstawicieli jest to nowy krok milowy w technologii ich kart graficznych, mocno wspieranych już przez AI. 
Nadeszła era NVIDIA Blackwell GeForce RTX 50 series — przywitajmy nowych władców grafiki

GeForce RTX 5090 przewyższa procesor graficzny GeForce RTX 4090 nawet dwukrotnie 

Technologia Blackwell, według szefa Nvidii, jest najważniejszą innowacją w grafice komputerowej od czasu wprowadzenia programowalnego cieniowania 25 lat temu. Ich flagowa karta graficzna GeForce RTX 5090 jest najszybszym jak dotąd procesorem graficznym GeForce RTX. Zawiera 92 miliardy tranzystorów, zapewniając ponad 3352 biliony operacji AI na sekundę TOPS, czyli mocy obliczeniowej. Innowacje architektury Blackwell i DLSS 4 sprawiają, że procesor graficzny GeForce RTX 5090 przewyższa GeForce RTX 4090 nawet dwukrotnie. Generacja Blackwell wraz z kartami GeForce series 50 trafi również do laptopów i dzięki technologi NVIDIA Max-Q wydłuży czas pracy baterii w tych urządzeniach nawet o 40%, pozwalając na zachowanie eleganckiej, smukłej konstrukcji bez poświęcania mocy czy wydajności. 

Karty graficzne GeForce RTX serii 50 to pierwsze procesory graficzne dla konsumentów obsługujące precyzję FP4. Dzięki niej zwiększają wydajność generowania obrazów AI dla różnych modeli, umożliwiając lokalne uruchamianie generatywnych modeli sztucznej inteligencji w mniejszym zakresie pamięci. Aplikacja NVIDIA Broadcast zyskuje dwie funkcje beta oparte na AI dla streamerów. W przypadku takich programów jak Studio Voice ulepszy dźwięk mikrofonu, a w Virtual Key Light ponownie oświetli twarze w celu uzyskania dopracowanych transmisji. W programie Streamlabs wprowadza inteligentnego asystenta strumieniowania, opartego na NVIDIA ACE i Inworld AI. Działa to na zasadzie współgospodarza, producenta i asystenta technicznego, mającego na celu ulepszenie strumieniowania na żywo. 

Dzięki technologii Blackwell Nvidia wprowadzi sztuczną inteligencję do shaderów w grach. Dwadzieścia pięć lat temu firma wprowadziła GeForce 3 i programowalne shadery, które rozwijały się przez dwie dekady. Rozwój dotyczył wielu aspektów, od cieniowania pikseli po cieniowanie obliczeniowe i śledzenie promieni w czasie rzeczywistym. Oprócz kart graficznych GeForce RTX serii 50, Nvidia udostępnia RTX Neural Shaders, które implementują małe sieci AI do programowalnych shaderów. Ma to za zadanie odblokować shadery do jakości filmowej, ulepszyć oświetlenie i wiele innych elementów w grach, a wszystko to w czasie rzeczywistym. 

 
Nvidia wprowadza w nowej serii DLSS 4, inaczej zwany Multi Frame Generation, aby zwiększyć liczbę klatek na sekundę. Uzyskuje to, wykorzystując AI do generowania trzech klatek na renderowaną klatkę. AI w połączeniu z zestawem technologii DLSS zwiększa wydajność nawet o 8x w porównaniu z tradycyjnym renderowaniem i zachowuje responsywność dzięki technologii NVIDIA Reflex.  DLSS 4 wprowadza również modele DLSS Ray Reconstruction i Super Resolution oparte na transformatorach wykorzystujących dwa razy więcej parametrów i cztery razy więcej obliczeń. Przekłada się to na większą stabilność w grach, wyższe szczegóły i ulepszone wygładzanie krawędzi. Firma wypuści również technologię Reflex 2, która przyniesie Frame Warp, innowacyjną technikę zmniejszania opóźnień w grach. Działa ona na zasadzie aktualizacji renderowanej klatki na podstawie najnowszego sygnału myszy tuż przed wysłaniem jej do wyświetlacza. Reflex 2 może zmniejszyć opóźnienia nawet o 75%, co da graczom przewagę konkurencyjną w grach wieloosobowych. W dniu premiery, DLSS 4 będzie obsługiwany na procesorach graficznych GeForce RTX serii 50 w ponad 75 grach i aplikacjach. 

 
Najnowsza seria GeForce RTX  50 zapewni również funkcje AI TOPS, wspomagające działanie autonomicznych postaci w grach równolegle z renderowaniem tytułów. Wszystko to dzięki nowej technologii, NVIDIA ACE, umożliwiającej postaciom w grach postrzeganie, planowanie i działanie zbliżone do prawdziwych graczy. Autonomiczne postacie oparte na technologii ACE są integrowane z grami PUBG: BATTLEGROUNDS firmy KRAFTON, InZOI oraz MIR5. W przypadku gry PUBG towarzysze zasilani technologią NVIDIA ACE planują i wykonują strategiczne działania, dynamicznie współpracując z graczami, aby zapewnić przetrwanie. W InZOI występują inteligentne postacie Zoi, które autonomicznie dostosowują zachowania na podstawie celów życiowych i wydarzeń w grze. W MIR5 natomiast, bossowie rajdów dostosowują taktykę do zachowania gracza, tworząc bardziej dynamiczne i wymagające starcia. 

 
Karty graficzne GeForce RTX 5090 z mocą obliczeniową 3352 AI TOPS oraz GeForce RTX 5080 z 1801 AI TOPS dla użytkowników komputerów stacjonarnych będą dostępne od 30 stycznia odpowiednio w cenach ~10299 zł i ~5199 zł. Karty GeForce RTX 5070 Ti z 1406 AI TOPS oraz GeForce RTX 5070 z 988 AI TOPS pojawią się w sprzedaży w lutym, a ich ceny mają wynosić odpowienio ~3899 zł i ~2849 zł. Laptopy wyposażone w karty GeForce RTX 5090, RTX 5080 oraz RTX 5070 Ti będą dostępne w sprzedaży od marca, natomiast modele z RTX 5070 – od kwietnia.