Obrączkowe zaćmienie Słońca 2021. Gdzie będzie można je obejrzeć?

Część mieszkańców półkuli północnej będzie miała okazję obserwować obrączkowe zaćmienie Słońca. Polacy też zobaczą jak Księżyc na chwilę przesłoni Słońce, ale fajerwerków raczej nie będzie.
Obrączkowe zaćmienie Słońca 2021. Gdzie będzie można je obejrzeć?

Już w czwartek, 10 czerwca Księżyc zasłoni tarczę Słońca. Nie zrobi tego jednak całkowicie, dlatego wokół jego tarczy będzie widać ognisty pierścień. Takie zaćmienie nazywamy obrączkowym.

Zaćmienie Słońca 2021 – gdzie i kiedy będzie widoczne?

Gdzie będzie dobrze widać to zaćmienie? Sugerując się mapką publikowaną przez NASA na stronie poświęconej tym zjawiskom, w północnej części Ameryki, Azji i Europy. Od godz. 11:38 będzie widoczne w północno-zachodniej Polsce, a od godz. 12 w Bieszczadach. Przeciętny czas trwania tego zjawiska to około dwóch godzin.

Stopień przysłonięcia tarczy Słońca przez Księżyc będzie sięgał 15% na północy kraju i zaledwie kilku procent na południu. Przy obecnych warunkach pogodowych powinno być dobrze widoczne.

Jak bezpiecznie obserwować zaćmienie Słońca?

UWAGA! Zaćmienie można oglądać zarówno bez użycia sprzętu optycznego, jak i za pomocą teleskopów wyposażonych w odpowiednie filtry. Nie wolno patrzeć bezpośrednio na Słońce ani przez lornetkę lub teleskop nieprzystosowany do tego celu, gdyż grozi to poważnym uszkodzeniem, a nawet utratą wzroku. Nie należy też wpatrywać się w tarczę słoneczną zbyt długo.

W sklepach ze sprzętem astronomicznym oraz optycznym można zakupić okulary do obserwacji zaćmienia, a także specjalne filtry – folie Baader Planetarium (ND 5.0). Są też odpowiednio skonstruowane filtry szklane lub specjalne układy optyczne (tzw. klin Herschela). Domową alternatywą może być klisza rentgenowska, ale w tym przypadku koniecznie trzeba patrzeć przez jej zaczernioną część.

Spektakularne zaćmienie obrączkowe Słońca

Dla tych, którzy będą w odpowiednim regionie Ziemi, zaćmienie obrączkowe okaże się spektakularnym wydarzeniem. To na jego widok (a już zdecydowanie zaćmienia całkowitego) pozbawieni dostępu do dzisiejszej wiedzy ludzie klękali w przerażeniu czekając na koniec świata.

Zaćmienia obrączkowe są podobne do całkowitego zaćmienia w tym względzie, że Księżyc, Ziemia i Słońce ustawiają się w jednej linii jedno na wprost drugiego (z perspektywy obserwatora z Ziemi). Różnica jednak w tym, że przy obrączkowym Księżyc nie może kompletnie zasłonić tarczy słonecznej, bo jest zbyt daleko od Ziemi. Dlatego nam wydaje się nieco mniejszy od Słońca – wyjaśnił w CNN Alex Young, zajmujący się fizyką Słońca astronom z należącego do NASA Centrum Lotów Kosmicznych Goddarda.

Jan Sochaczewski