Pierwszy samochód – historia

Zanim przejdziemy do historii pierwszego samochodu, warto się zastanowić jakie wcześniejsze dokonania przyczyniły się do jego powstania. Zanim powstał pierwszy samochód, wielu inżynierów próbowało stworzyć maszynę umożliwiającą transport ludzi i towarów. Pierwszymi przykładami były pojazdy samobieżne, następnie te o napędzie parowym oraz przełomowe o napędzie spalinowym.

Pojazdy samobieżne były pierwszymi projektami mającymi na celu stworzyć możliwość poruszania się bez siły napędowej koni. Już w 1472 roku Robert Vaturio opracował pierwszy opis maszyny wojennej poruszającej się dzięki sile wiatru. Ciekawy pomysł przedstawił również Leonardo da Vinci. Był to wóz bojowy napędzany siłą ośmiu mężczyzn.

Tworzeniem takich konstrukcji samobieżnych zajmowali się znani inżynierowie oraz naukowcy. Przykładem był holenderski matematyk Simon Stevin, który zbudował żaglowiec na kołach mieszczący aż 28 pasażerów, a kierowanie nim było możliwe dzięki tylnej osi.

 

 

Metodą prób i błędów matematyk wciąż udoskonalał swój pojazd, co zaowocowało regularnymi przewozami między Scheveningen a Petten. Jednak wszystkie opisane maszyny były tylko prototypami nienadającymi się do bezpiecznego przewozu osób.

Za pierwszego konstruktora pojazdu samobieżnego uznaje się Nicolasa Josepha Cugnota. Zbudował on pojazd parowy osiągający prędkość 3,6 km/h. Co ciekawe w swoim pierwotnym założeniu miał pełnić funkcję ciągnika artyleryjskiego dla armii francuskiej. Stworzony przez Cugnota środek lokomocji pomimo tego, że przewoził 4 osoby, niestety po 20 min jazdy stawał, aby zrobić sobie przerwę na kolejne 20 min w celu wyprodukowania odpowiedniej ilości pary wodnej.

Zanim powstał pierwszy samochod o napędzie spalinowym, inżynierowie projektowali początkowo same silniki. Na wyróżnienie zasługuje Etienne Lenoira, który skonstruował pierwszy wewnętrzny silnik spalinowy w 1860 roku. Jego projekt zainspirował innego wynalazcę Nikolausa Otto do stworzenia silnika czterosuwowego.

Otto przy swoich prototypach nie pracował sam. Pomagali mu Gottieb Daimler oraz Wilhelm Maybach, którzy w 1883 roku jako piersi opracowali jednocylindrowy czterosuwowy silnik spalinowy napędzany benzyną. Przełomowy silnik został opatentowany w 1885 roku. Właśnie dzięki temu silnikowi w tym samym roku ukazało się pierwszy samochód.