Tak rodziła się motoryzacja. Poznaj historię powstania pierwszego samochodu

Pierwszy samochód zdecydowanie zrewolucjonizował dzieje świata. Dzięki niemu zawdzięczamy dzisiejsze bezpieczne i funkcjonalne auta, których używamy wożąc dzieci do szkoły czy robiąc zakupy. Jak wyglądał pierwszy samochód i gdzie powstał?

Pierwszy samochód – historia

Zanim przejdziemy do historii pierwszego samochodu, warto się zastanowić jakie wcześniejsze dokonania przyczyniły się do jego powstania. Zanim powstał pierwszy samochód, wielu inżynierów próbowało stworzyć maszynę umożliwiającą transport ludzi i towarów. Pierwszymi przykładami były pojazdy samobieżne, następnie te o napędzie parowym oraz przełomowe o napędzie spalinowym.

Pojazdy samobieżne były pierwszymi projektami mającymi na celu stworzyć możliwość poruszania się bez siły napędowej koni. Już w 1472 roku Robert Vaturio opracował pierwszy opis maszyny wojennej poruszającej się dzięki sile wiatru. Ciekawy pomysł przedstawił również Leonardo da Vinci. Był to wóz bojowy napędzany siłą ośmiu mężczyzn.

Tworzeniem takich konstrukcji samobieżnych zajmowali się znani inżynierowie oraz naukowcy. Przykładem był holenderski matematyk Simon Stevin, który zbudował żaglowiec na kołach mieszczący aż 28 pasażerów, a kierowanie nim było możliwe dzięki tylnej osi.

 

 

Metodą prób i błędów matematyk wciąż udoskonalał swój pojazd, co zaowocowało regularnymi przewozami między Scheveningen a Petten. Jednak wszystkie opisane maszyny były tylko prototypami nienadającymi się do bezpiecznego przewozu osób.

Za pierwszego konstruktora pojazdu samobieżnego uznaje się Nicolasa Josepha Cugnota. Zbudował on pojazd parowy osiągający prędkość 3,6 km/h. Co ciekawe w swoim pierwotnym założeniu miał pełnić funkcję ciągnika artyleryjskiego dla armii francuskiej. Stworzony przez Cugnota środek lokomocji pomimo tego, że przewoził 4 osoby, niestety po 20 min jazdy stawał, aby zrobić sobie przerwę na kolejne 20 min w celu wyprodukowania odpowiedniej ilości pary wodnej.

Zanim powstał pierwszy samochod o napędzie spalinowym, inżynierowie projektowali początkowo same silniki. Na wyróżnienie zasługuje Etienne Lenoira, który skonstruował pierwszy wewnętrzny silnik spalinowy w 1860 roku. Jego projekt zainspirował innego wynalazcę Nikolausa Otto do stworzenia silnika czterosuwowego.

Otto przy swoich prototypach nie pracował sam. Pomagali mu Gottieb Daimler oraz Wilhelm Maybach, którzy w 1883 roku jako piersi opracowali jednocylindrowy czterosuwowy silnik spalinowy napędzany benzyną. Przełomowy silnik został opatentowany w 1885 roku. Właśnie dzięki temu silnikowi w tym samym roku ukazało się pierwszy samochód.

 

Pierwszy samochód – kto wymyślił?

Pierwszy samochód został zbudowany przez Carla Benza w 1885 roku. Był niemieckim inżynierem, a dzięki jego dokonaniom został uznany za pioniera motoryzacji. Autor pierwszego pojazdu urodził się w 25 listopada 1844 roku w Mühlburgu, położonym w południowo-zachodnich Niemczech.

Zapewne idąc do szkoły średniej o profilu przyrodniczym, nikt by nie przypuszczał, że to właśnie ten chłopak stworzy pierwsze auto, które zrewolucjonizuje dzieje ludzkości.

Dzięki wczesnemu zamiłowaniu do maszyn po szkole średniej przez cztery lata studiował inżynierię mechaniczną na Politechnice w Karlsruhe. Po studiach pracował m.in. jako ślusarz czy konstruktor maszyn. W 1871 roku w Mannheim otworzył wraz ze wspólnikiem własny warsztat mechaniczny.

W latach 1877-1880 opracował projekt dwusuwowego silnika spalinowego, a następnie rozpoczął jego produkcję. Jak widać, sama produkcja silników Benzowi nie wystarczyła i tak oto pięć lat później skonstruował pierwszy samochód.

 

Pierwszy samochód – gdzie powstał?

Pierwsze auto powstało w Mannheim w firmie Benz & Cie. Rheinische Gasmotorenfabrik należącej do Carla Benza. Co ciekawe pierwszy samochod zbudowany przez niemieckiego inżyniera wcale nie przypadł do gustu opinii publicznej. W związku z tym pierwsze auto wjechało kolejny raz na warsztat, gdzie zostało udoskonalone.

W 1888 roku pierwszy samochód tym razem po liftingu ponownie został pokazany przez Benza, który spotkał się z dużym zainteresowaniem, lecz nie przyniósł wielu nabywców. Konstruktor przedstawił zatem pierwszy samochód w historii na targach w Monachium, uzyskując wcześniej pozwolenie prezentowania go przez dwie godziny dziennie.

 

Pierwszy samochód – jak wyglądał?

Co ciekawe pierwszy samochód, wcale nie przypominał dobrze nam znanej konstrukcji, ponieważ był właściwie trójkołowym pojazdem o nazwie Benz Patent-Motorwagen Nummer 1. Przyjęte rozwiązania inżynierskie były wynikiem braku możliwości zamontowania silnika o wadze 100 kg do wnętrza ramy roweru.

Pierwsze auto było stabilne i wytrzymałe za sprawą podstawy zbudowanej z giętych rur stalowych. Na niej następnie zamontowano ławkę mieszczącą kierowcę i pasażera. Warto wspomnieć, że w tamtych czasach drogi były nierówne, ale i to wziął pod uwagę Benz, montując pod ławką sprężyny oraz resory. Pierwszy samochod został pokryty błyszczącym czarnym lakierem, który do dziś figuruje w katalogach Mercedesa-Benza jako „Schwarz DB 40”.

Oprócz wyglądu oczywiście należy przedstawić kwintesencje motoryzacji, czyli silnik. Pierwszy samochód w dziejach ludzkości był napędzany silnikiem czterosuwowym pozwalającym rozwinąć maksymalną prędkość do 16 km/h. Kierowca w środku nie miał lekko, ponieważ pierwszy samochod nie miało skrzyni biegów, lecz przekładnię z mechanizmem różnicowym.

To, co wyróżnia pierwszy samochód to kierownica, którą funkcję pełniła pionowa korba. Z tego względu pierwsze jazdy testowe odbyły się wokół dziedzińca firmy Benz & Cie. Rheinische Gasmotorenfabrik. Wiele motoryzacyjnych źródeł podaje, że właśnie podczas tych testów pierwsze auto zostało rozbite, jednak nie ma na to dostatecznych dowodów.

Gdy pierwszy samochod został ukończony, Benz udał się do Urzędu Patentowego i zgłosił swój wynalazek pod numerem 37 435. Późniejsze dokonania Benza, a także jego współpraca z inżynierem Gottliebem Daimlerem zaowocowała utworzeniem funkcjonujące aż po dziś dzień marki Mercedes-Benz

CZYTAJ TAKŻE: Ford T, Polonez i Garbus. Poznaj najbardziej kultowe samochody w historii