Polski rząd wspiera rowery elektryczne. Możesz dostać nawet 4500 zł dofinansowania do zakupu

Polski rząd szykuje kolejny program dofinansowania do bezemisyjnych środków transportu. Tym razem będzie można uzyskać dopłatę do elektrycznego jednośladu. Jest tylko jeden haczyk.
Rower Aventon Abound LR pokona dystans 96 km

Rower Aventon Abound LR pokona dystans 96 km

Dopłata do roweru elektrycznego ma być możliwa w ramach programu „Mój Rower Elektryczny”. Ma on ruszyć w drugim kwartale 2025 roku. Jeśli więc planujesz zakup takiego pojazdu jeszcze przed wakacjami, możesz już zacząć rozglądać się za najlepszym modelem dla siebie – program powinien ruszyć lada dzień, jeszcze przed końcem czerwca. Ministerstwo Klimatu i Środowiska finalizuje prace nad ramami prawnymi.

Nawet 4500 zł dla e-rowerzysty

Dofinansowanie do zakupu roweru elektrycznego ma objąć do 50 proc. kosztów, ale nie więcej niż:

  • 2500 zł dla rowerów standardowych,
  • 4500 zł dla rowerów cargo i elektrycznych wózków rowerowych.

Dopłaty będą dostępne dla osób fizycznych, nie można więc wziąć takiego jednośladu „na firmę” i jeszcze skorzystać z programu, nie liczą się też rowery w leasingu.

Jest jeszcze jeden haczyk. „Mój Rower Elektryczny” ma obowiązywać wyłącznie dla rowerów wyprodukowanych w Unii Europejskiej. Obejmie jednoślady kupione do 30 maja 2029 roku i będzie działał kilka miesięcy wstecz – można będzie złożyć wniosek o zwrot za rower kupiony po 4 lipca 2024 roku.

Czytaj też: Prawo kontra szybkie dostawy. Tego nie powiedzą Ci w aplikacji zamówieniowej

Program jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Zostanie na niego przeznaczony budżet wysokości około. 50 mln zł. Szacuje się, że to wystarczy na zakup ponad 17 tysięcy elektrycznych jednośladów.

Oczywiście trzeba pamiętać, że mają to być rowery elektryczne, spełniające definicję prawną, a więc zdolne poruszać się ze wsparciem silnika z prędkością do 25 km/h i dopuszczone do poruszania się po ścieżkach rowerowych. Kolosy pędzące szybciej z samodzielnym napędem elektrycznym to według polskiego prawa motorowery i nie zostały one objęte wsparciem rządowym.

Niemniej to dobra wieść, bo losy programy były niepewne. W 2024 roku rząd wycofał się ze wsparcia zakupu rowerów elektrycznych. Europejski Bank Inwestycyjny nie zgodził się na finansowanie programu ze środków unijnego Funduszu Modernizacyjnego. Szkoda, bo pierwotnie resort zakładał budżet wysokości aż 300 milionów złotych, by zachęcić Polaków do zmiany środka transportu.