W branży IT popularne są różnego rodzaju systemy podejścia do zarządzania projektami, a jednym z nich jest tzw. zwinne podejście do zarządzania, czyli Agile, które stało się swoistym standardem. Coraz częściej z pojęciem tym spotkamy się także w innych branżach.
Agile w sprzedaży komponentów elektronicznych
Bracia Zbigniew i Adam Kuczyńscy, którzy w 1989 roku założyli firmę Transfer Multisort Elektronik (TME) nie mieli pojęcia o zarządzaniu Agile. Ale stosując intuicyjnie zasady, które wykorzystuje ten system, byli w stanie rozwinąć swoją mikrofirmę w międzynarodowego giganta branży komponentów elektronicznych.
Oryginalny manifest Agile ma następującą treść:
Odkrywamy nowe metody programowania dzięki praktyce w programowaniu i wspieraniu w nim innych. W wyniku naszej pracy zaczęliśmy bardziej cenić: 1. Ludzi i interakcje od procesów i narzędzi. 2. Działające oprogramowanie od szczegółowej dokumentacji. 3. Współpracę z klientem od negocjacji umów. 4. Reagowanie na zmiany od realizacji założonego planu.
W jaki sposób firma działająca na rynku od ponad 30 lat wprowadza te wskazówki do swojej działalności? Zanim się tym zajmiemy, dowiedzmy się o niej czegoś więcej.
TME to jeden z największych globalnych dystrybutorów komponentów elektronicznych, elektrotechnicznych, wyposażenia warsztatowego oraz automatyki przemysłowej. Firma zatrudnia ponad 1300 osób w centrali w Polsce i spółkach zależnych w 11 innych krajach: Chinach, Czechach, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Stanach Zjednoczonych, Węgrzech, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Dystrybutor obsługuje 220 000 klientów z ponad 150 krajów i wysyła ponad 5 000 paczek dziennie. Firma posiada dwa centra dystrybucyjne, zlokalizowane w Łodzi oraz w Rzgowie.
Ewolucja i rozwój w działaniu
Założyciele firmy, jak zakłada Agile, uczyli się wszystkiego sami, krok po kroku zwiększając zasięg swojej działalności. Zatrudniając z czasem kolejnych pracowników, wspólnie z nimi szukali rozwiązań, które mogą zwiększyć zakres i efektywność ich działalności. W 1994 roku w ofercie mieli 2 790 produktów, a także uruchomili sprzedaż wysyłkową i opublikowali pierwszy drukowany katalog produktów. 10 lat później w ofercie firmy było już 18 660 produktów oraz zaczęła się budowa nowego centrum logistycznego przy ulicy Ustronnej w Łodzi. W 2014 roku magazyn był w znaczniej mierze zautomatyzowany, a firmowy katalog miał już 131 370 pozycji. Dziś wśród oferowanych blisko 600 000 produktów znaleźć można wyroby ponad 1 200 producentów z całego świata. Szeroka oferta TME obejmuje półprzewodniki, optoelektronikę, źródła światła i energii, elementy pasywne, złącza, przekaźniki, styczniki, przewody i kable, obudowy, źródła dźwięku, przełączniki i kontrolki, elementy mechaniczne, systemy chłodzenia i wentylatory, automatykę, pneumatykę, wyposażenie warsztatowe, wyposażenie biurowe, akcesoria komputerowe, robotykę i inne. Ważne jest to, by klient był w stanie zamówić w jednym miejscu wszystko, czego potrzebuje.
Ludzki wymiar działalności
O tym, że ludzie i interakcje są do dziś w firmie TME najważniejsze może zaświadczyć, każdy kto w niej pracuje i pracował (w organizacji wielu jest pracowników ze stażem przekraczającym 15 lat). Właściciele firmy zgodnie podkreślają, że pracownicy to ich największy kapitał. Ponadto TME nie tylko angażuje się, ale też inicjuje w wiele przedsięwzięć o charakterze edukacyjnym, społecznym, czy kulturalnym. Projekt edukacyjny TME Education w tym roku świętował 6 lat działalności.
Relacje na pierwszym miejscu
Współpraca z klientami to najważniejszy aspekt działalności firmy. Klienci firmy doceniają przede wszystkim trzy rzeczy: dużą dostępność różnorodnych elementów, które można kupić w ramach jednego zamówienia, dobrą i potwierdzoną jakość wszystkich sprzedawanych przez firmę komponentów (w przypadku elektroniki ten fakt ma kolosalne znaczenia, bowiem charakter wielu projektów wymaga spełnienia określonych norm i specyfikacji), a także szybki i skalowalny termin dostawy. Firma dąży do tego, aby od momentu złożenia zamówienia do jego realizacji nie mijał czas dłuższy niż 24 godziny. Na terenie Unii Europejskiej paczki docierają do klientów w 1-2 dni robocze.
Elastyczność w działaniu
O możliwościach szybkiego reagowania świadczy ogromna elastyczność, z jaką firma podchodzi do swojej działalności, dostosowując ją do wymogów prawnych, możliwości technologicznych, a także indywidualnych wymagań klientów. Warto tu choćby wspomnieć o działalności spółek zależnych – w 2018 roku powstała Shenzen TME Electronic Trading Company Ltd., a klienci z Chin mają do dyspozycji dedykowany serwis internetowy dopasowany do ich potrzeb i upodobań. Z kolei w 2020 roku w Atlancie rozpoczęła działalność spółka TME US, LLC, która dba o zachowanie najwyższych standardów jakości na wymagającym rynku Stanów Zjednoczonych. Firma doskonale poradziła też sobie w trudnym czasie pandemii Covid-19, kiedy w trybie natychmiastowym wdrożyła nowe standardy pracy i była w stanie wywiązać się ze zobowiązań wobec klientów i partnerów biznesowych.