Rower jak dzieło sztuki. Project One Ultimate od Treka i Shimano zaskakuje detalami

W świecie rowerów górskich coraz trudniej zaskoczyć czymś naprawdę nowym. A jednak dwie znane marki – Trek i Shimano – w jakiś sposób tego dokonały. Ich najnowszy projekt, Project One Ultimate XTR Di2 Top Fuel, nie tylko pokazuje możliwości współczesnej technologii, ale również wyznacza kierunek dla bardziej zrównoważonej produkcji. Ten wyjątkowy rower to efekt ścisłej współpracy, która łączy innowacyjne podejście do materiałów, dbałość o środowisko oraz precyzyjne rozwiązania techniczne – choć nie da się ukryć, że służy również jako narzędzie marketingowe.
Rower jak dzieło sztuki. Project One Ultimate od Treka i Shimano zaskakuje detalami

Kiedy Trek i Shimano ogłosiły wspólny projekt, wiadomo było, że nie chodzi o zwykły model do sprzedaży detalicznej. Project One Ultimate XTR Di2 Top Fuel to nie rower, który zobaczymy w sklepach, a raczej pokaz możliwości i swego rodzaju dowód innowacyjnego podejścia do tworzenia sprzętu sportowego. W tym konkretnym przypadku Trek odpowiada za unikatową ramę, a Shimano za nową generację napędu XTR Di2. Całość powstała, by zaprezentować nowy, bezprzewodowy system przerzutek Shimano i podkreślić, jak daleko technologia zaszła w branży rowerowej.

Jednym z najbardziej wyróżniających się elementów tego modelu jest jego wykończenie. Trek pokrył ramę specjalną farbą EnvironOxide, w której zamiast tradycyjnych pigmentów użyto żelaza pochodzącego z osadów powstałych podczas oczyszczania wód w terenach pogórniczych. To nie tylko pomysłowe wykorzystanie odpadu przemysłowego, ale także sposób na zminimalizowanie wpływu na środowisko naturalne. Co więcej, cząstki żelaza nadają rowerowi naturalny, ziemisty wygląd, który współgra z charakterem jazdy terenowej.

Czytaj także: Trek Slash+, czyli idealny rower elektryczny na trudne trasy

Na tym jednak ekologiczne rozwiązania się nie kończą. Logo roweru zostało naniesione farbą Algae Black – barwnikiem uzyskanym z alg. Zamiast sięgać po węgiel z ropy naftowej, postawiono na alternatywę pochodzenia biologicznego, która w procesie produkcji obniża emisję dwutlenku węgla. To podejście może stać się inspiracją dla innych branż, choć na razie nie wiadomo, czy farby algowe dorównają trwałością tym opartym na tradycyjnych surowcach. Bez testów jednak nigdy byśmy tego nie mogli sprawdzić.

Choć Project One Ultimate nie trafi na rynek, nie jest to projekt bez znaczenia dla przeciętnego użytkownika. Rower ten posłużył jako platforma pokazowa dla systemu napędowego Shimano XTR Di2, który Trek już teraz wdraża w popularnych modelach górskich Supercaliber i Top Fuel. Oznacza to, że niektóre z rozwiązań testowanych w tym koncepcyjnym rowerze trafią do szerszej grupy odbiorców.

Współpraca Trek i Shimano pokazuje, że rower może być czymś więcej niż tylko środkiem transportu lub sprzętem sportowym. Może bowiem także stanowić swoistą wizję przyszłości – taką, w której technologia, ekologia i estetyka idą ramię w ramię.