Seat: historia marki

Seat to skrót od Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo. Przedsiębiorstwo to założono dnia 9 maja 1950 roku, a jego udziałowcami stali się: Narodowy Instytut Przemysłu, kilka banków oraz włoski Fiat. Za siedzibę firmy obrano Zona Franca w Barcelonie. Początki nie były łatwe, bowiem sama fabryka została otwarta dopiero w połowie 1953 roku, zaś pierwszy samochód wyjechał z niej pod koniec listopada. Był to Seat 1400, produkowany na licencji włoskiego Fiata 1400. W tym czasie zakłady zatrudniały 925 osób, zaś z taśm produkcyjnych zjeżdżało 5 aut dziennie. Jednak już 3 lata później nastąpił duży wzrost produkcji. Rocznie bowiem fabrykę opuszczało aż 10 tysięcy pojazdów, co dawało średnią 42 samochody na dzień. W roku 1957 na ulice wyjechał najnowszy model hiszpańskiej marki – Seat 600. Warto zaznaczyć, że było to kolejne auto, którego produkcja opierała się na licencji włoskiej marki (Fiat 600).

Lata 60' to ogromny rozwój przedsiębiorstwa. W roku 1964 została otwarta w stolicy Hiszpanii – Madrycie – nowa siedziba generalna marki. Ponadto rok później nastąpił historyczny eksport pierwszych samochodów do Ameryki Południowej – a konkretnie do Kolumbii. Jeśli zaś chodzi o historyczne modele, to w roku 1963 z fabryki wyjechał pierwszy Seat 1500, który był następcą Seata 1400. Trzy lata później hiszpańska marka zaprezentowała nowego ekonomicznego Seata 850, który był dostępny w wielu wersjach – jako auto czterodrzwiowe, sportowe, a nawet jako kabriolet. Pod koniec lat 60' pojawił się kolejny model – „124” - i władze spółki mogły z dumą ogłosić, że fabrykę opuścił milionowy egzemplarz.

W roku 1973 zdecydowano się zakończyć produkcję Seata 600. Wówczas też rozpoczęto budowę Centrum Technicznego w miejscowości Martorell, niedaleko Barcelony. Po 2 latach prac, w czasie jej uroczystego otwarcia, zaprezentowano najnowsze dziecko firmy – Seata 1200 Sport. Zaś w roku 1976 zadebiutował Seat 128. Lata 70' w Seacie to przede wszystkim stawianie na techniczny rozwój przedsiębiorstwa. Po otwarciu Centrum Technicznego zdecydowano się na budowę fabryki (w Prat del Llobregat), w której powstawały skrzynie biegów, ich elementy oraz dyferencjały. To między innymi dzięki temu Seat stawał się czołowym producentem w Europie. Również w tym czasie na ulice po raz pierwszy wyjechał Seat Ritmo.

Lata 80' to przede wszystkim prezentacja Seata Panda, Seata Fura, Rondy, Marbelli i Malagi. Prawdziwą sensacją okazał się jednak Seat Ibiza, który pojawił się na rynku samochodowym w roku 1984. Model uznano za największy i przełomowy sukces w historii firmy. Warto nadmienić, że Ibiza produkowana jest do dnia dzisiejszego. Ekspansja Seata nie uszła uwadze w innych krajach Europy. W roku 1982 podpisano umowę z niemieckim koncernem motoryzacyjnym Volkswagen AG.

Cztery lata później Niemcy kupili 51% akcji hiszpańskiej marki, potem zostały one zwiększone do 79%, zaś ostatecznie w roku 1990 stali się oni jedynymi jej udziałowcami. Lata 90' to nowe porządki w firmie. Po przejęciu przez koncern Volkswagena, produkcję Seata przeniesiono do Martorell. W 1991 roku zaprezentowano model Toledo. Rok później auta te służyły między innymi do przewozu sportowców i organizatorów w czasie letnich Igrzysk Olimpijskich w Barcelonie. W roku 1996 zadebiutował pierwszy van Seata – Alhambra - i malutka Arosa, należąca do segmentu A. W 1999 roku z fabryki wyjechał zaś pierwszy Seat Leon.

Lata po roku 2000 to systematyczne pięcie się w górę marki z Półwyspu Iberyjskiego. W roku 2002 Seat w ramach koncernu Volkswagen AG dołącza do Audi Brand Group wraz z Lamborghini. Ponadto powstają nowe generacje takich modeli jak Ibiza, Toledo, Leon oraz Alhambra. Ale w ofercie firmy pojawiają się też całkowicie nowe pojazdy, takie jak Altea, Arona, Ateca czy Tarraco.