Komary i muchy starsze nawet niż dinozaury. Sensacyjna larwa z Majorki niezbitym dowodem

Odkrycia paleontologiczne ciągle potrafią nas zaskakiwać. Hiszpańscy naukowcy wprawili świat badaczy w osłupienie, odnajdując najstarszą skamieniałość larwy muchówki – przodka dzisiejszych komarów i much. Niezwykły jest również wiek owej larwy, ponieważ wskazuje on na ewolucyjny heroizm tych owadów.
Zdjęcie poglądowe

Hiszpańscy paleontolodzy odkryli najstarszą skamieniałość larwy muchówki, owada, który jest przodkiem dzisiejszych komarów, much czy bąków. Okaz znaleziono w północno-zachodniej Majorce, niedaleko portu Estellencs. Wiek skamieniałości oszacowano na 247 mln lat, co oznacza, że jest ona starsza niż najstarsze skamieniałości dinozaurów. O odkryciu dowiadujemy się z artykułu na łamach Papers in Palaentology.

Skamieniałość pod wieloma względami jest wyjątkowa. Po pierwsze sam fakt, że w skałach zachował się tak niewielki ślad po dawnym organizmie, jest niezwykły. Obserwacje larwy były prowadzone głównie pod mikroskopem optycznym. Tak dobremu zachowaniu się skamieniałości sprzyjała drobnoziarnista struktura skały osadowej – wobec czego w ziarnach kwarcu tak doskonale dostrzegamy zarysu larwy.

Czytaj też: Skamieniałość ichtiozaura sprzed 250 mln lat ujawnia zaskakujące fakty na temat ewolucji tych zwierząt

Położenie stanowiska badawczego na mapie Majorki oraz zdjęcia odsłonięcia, gdzie odkryto larwę / źródło: https://doi.org/10.1002/spp2.1472, CC-BY-4.0

Na zdjęciach muchówki dostrzegamy kształt zwierzęcia. Przypomina ono dzisiejsze larwy owadów. Zachowały się także kontury aparatu gębowego, głowy, część układu pokarmowego i przetchlinki, otwory służące do wymiany gazów. Na tej podstawie badacze nie mieli wątpliwości – skamieniałość przedstawia larwę muchówki. Oczywiście nie musimy się martwić, że odkryty owad ożyje, ponieważ całość okazu jest silnie przekrystalizowana, a kontury składają się z minerałów tlenkowych i siarczkowych.

Czytaj też: Ogromna pomyłka naukowców. Skamieniałość liczy 500 mln lat i nie jest tym, za co ją uważano

Larwa z Majorki starsza niż wszystkie dinozaury. Żyła w bardzo trudnych czasach na Ziemi

Moglibyśmy w gruncie rzeczy zakończyć zachwyty na skamieniałością, ale jej wiek świadczy o czymś jeszcze bardziej przełomowym. Nie tylko dla naszej larwy, ale dla wszystkich muchówek. Skamieniałość ma 247 mln lat i pochodzi z dolnych warstw środkowego triasu. Znawcy tablicy stratygraficznej od razu dostrzegą szerszy kontekst historyczny. Jest to ledwie kilka milionów lat po największym wymieraniu gatunków w historii Ziemi. Kryzys permsko-triasowy przetrzebił niemal 90 proc. lądowych gatunków zwierząt.

Detale anatomiczne skamieniałej larwy / źródło: https://doi.org/10.1002/spp2.1472, CC-BY-4.0

Obserwując tak dojrzałą anatomicznie i ewolucyjnie larwę, możemy śmiało przyznać, że muchówki dokonały rewelacyjnej pracy nad utrzymaniem swojej dominacji na świecie. Skoro 247 mln żyły już takie formy, to prawdopodobnie muchówki już mogły istnieć przed wymieraniem permskim (wobec czego przeżyły ten kryzys) lub wyewoluowały w błyskawicznym tempie w nowym, postapokaliptycznym świecie. A takim można nazwać wczesny trias.

Jak wyglądał świat 247 mln lat na Majorce? Układ kontynentów był zdecydowanie inny. Superkontynent Pangea dopiero przymierzała się do rozpadu, a tereny dzisiejszej Europy były skąpane w tropikalnym słońcu. Klimat o cechach sucho-wilgotnych z epizodami naprzemiennych susz i powodzi nie był najprzyjemniejszy. O wysokich temperaturach nie wspominając.

Czytaj też: Mrówki wielkości kolibrów. Znaleziono kolejną skamieniałość w miejscu, w którym nie powinno jej być

Wizualizacja środowiska naturalnego sprzed 247 mln lat / źródło: https://doi.org/10.1002/spp2.1472, CC-BY-4.0

Skały z Majorki, gdzie znaleziono skamieniałość, reprezentują środowisko wilgotne, wodne, prawdopodobnie była to równia zalewowa, na której rosły prymitywne widłaki, skrzypy czy paprocie. Larwa muchówki żywiła się najpewniej materią organiczną z gleby – twierdzą naukowcy w swojej pracy.

Odkrytej larwie nadano również łacińską nazwę rodzajową i gatunkową: Protoanisolarva juarezi. Okaz jest na razie przechowywany w Katalońskim Instytucie Paleontologii, ale docelowo wróci ona na Majorkę, prawdopodobnie jako eksponat w muzeum.