Skoda: historia marki

Historia marki Skoda jest dość skomplikowana. Sięga bowiem aż 1859 roku. To wówczas w Pilźnie powstały zakłady produkcyjne, które 10 lat później przejął Emil Skoda. Mimo, że na początku nie wytwarzano tam samochodów, tylko zajmowano się przemysłem zbrojeniowym i metalowym, to po zakończeniu działań związanych z I wojną światową z fabryki zaczęły wyjeżdżać pierwsze modele tej marki. W międzyczasie, w roku 1895, Vaclav Laurin i Vaclav Klement założyli w mieście Mlada Boleslav firmę, która specjalizowała się najpierw w produkcji rowerów, później motocykli, aż w końcu po 10 latach stworzono tam pierwszy samochód – Voiturette A.

Dodatkowo przedsiębiorstwo zajęło się produkcją autobusów i ciężarówek. Niestety, w roku 1924, firmową fabrykę strawił pożar i należało błyskawicznie znaleźć inwestora, który pomoże w odbudowie pozycji. Wybór padł na Skodę. Dzięki owocnej i udanej współpracy już w 1925 roku, podczas wystawy samochodowej, w Pradze zaprezentowano model Skoda 150. Do czasu rozpoczęcia II wojny światowej pojawiają się jeszcze popularne modele, takie jak chociażby 418, 420, 422, 430 oraz 860. 

Zajęcie części terytorium Czechosłowacji, a następnie działania wojenne spowodowały, że cała produkcja Skody znalazła się w rękach Niemców. Skupiono się wówczas na tworzeniu przeróżnych rozwiązań i na realizacji zapotrzebowań militarnych. Dopiero zakończenie II wojny światowej przyniosło powrót do pierwotnej działalności, czyli pojawienia się na rynku motoryzacyjnym kolejnych modeli samochodów. Zakłady stały się jedynym tego typu producentem na terenie Czechosłowacji. Już w roku 1946 na drogi naszych południowych sąsiadów wyjechała Skoda 1101, produkowana przez kolejne 6 lat. Dokładnie w 1952 roku na rynku samochodowym pojawiła się Skoda 1200, a 2 lata później światło dzienne ujrzał model 440, zwany popularnie „Spartakiem”. Mimo że cieszył się on dużą popularnością, to jednak 5 lat później musiał ustąpić miejsca „Octavii”, która zyskała jeszcze większą „sławę”. Ostatni samochód należący do tego modelu zjechał z taśm montażowych dopiero w 1971 roku. 

Na tym jednak popularność Skody się nie zakończyła. W latach 60. wypuszczono na rynek model 1000 MB oraz dostawczą Skodę 1203. Z czasem pierwszy z modeli został zastąpiony przez model 100, zaś w 1975 roku debiutowała rodzina kompaktowych samochodów Skoda 742. Modele takie jak 105, 120, 130, 135, 125 produkowane były z powodzeniem aż do przełomu lat 80. i 90.. Zmiana ustrojowa przyniosła i w Skodzie dość spore zmiany. W roku 1991 Volkswagen nabył 30% udziałów firmy. Z czasem dokupiono kolejne 30%, zaś do roku 2000 Niemcy stali się jedynymi udziałowcami czeskiej marki. Lata 90' to przede wszystkim popularność Skody Favorit oraz jej następczyni – Skody Felicii, która była pierwszym samochodem produkowanym od momentu pojawienia się w Mladzie Boleslav Volkswagena. Jeszcze większą popularność auta Skody zyskały, gdy zaprezentowano nową Octavię oraz Fabię. Z czasem na rynku pojawiły się modele takie jak: Superb, Roomster, Yeti, Citigo czy Kodiaq. 

Warto wspomnieć też o charakterystycznym logo, w jakie przyozdobione są samochody tej marki. Wiele osób zastanawia się bowiem, co jest na nim przedstawione. Emil Skoda w XIX wieku odbył kilka podróży do Stanów Zjednoczonych. Jego przewodnikiem był Indianin, z którym założyciel czeskiej marki bardzo się zaprzyjaźnił. Na jego cześć w logo Skody znajduje się pióropusz oraz strzała, która ma symbolizować wolność i szybkość.