Tak dużego jądra kometarnego naukowcy jeszcze nie widzieli. Jest większe od Rhode Island!

Kometa C/2014 UN271, znana również jako kometa Bernardinelli-Bernstein, ma największe jądro spośród wszystkich znanych obiektów tego typu. Waży ponad 500 bilionów ton, czyli 100 000 razy więcej niż większość komet.

Obserwacje przeprowadzone przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a rzucają nowe światło na naszą wiedzę o C/2014 UN271. Już teraz wiadomo, że oficjalnie jest to obiekt z największym jądrem kometarnym spośród wszystkich znanych. Naukowcy porównali ją z innymi znanymi kometami, co można zobaczyć na załączonej grafice.

Kometa C/2014 UN271 jest obiektem szczególnym pod wieloma względami. Zbliża się do Ziemi z prędkością 35 400 km/h, choć nigdy nie będzie stanowić żadnego zagrożenia, nawet, gdy będzie najbliżej naszej planety w 2031 r. To dlatego, że jej dystans od Słońca wyniesie ok. 1,6 mld km, czyli więcej niż dystans między Ziemią a Saturnem.

David Jewitt, profesor planetologii i astronomii na UCLA i jeden z autorów ostatnich badań C/2014 UN271 powiedział:

Ta kometa jest dosłownie wierzchołkiem góry lodowej dla wielu tysięcy komet, które są zbyt słabo widoczne w bardziej odległych częściach Układu Słonecznego. Zawsze podejrzewaliśmy, że ta kometa musi być duża, ponieważ jest tak jasna w tak dużej odległości. Teraz potwierdzamy, że tak właśnie jest.

Piękna, tajemnicza kometa

Kiedy kometa została po raz pierwszy dostrzeżona przez Pedro Bernardinelliego i Gary’ego Bernsteina na archiwalnych zdjęciach w 2014 r. już wtedy sprawiała wrażenie wyjątkowej. Była dość spora, mimo że znajdowała się ok. 4,8 mld km od Słońca. Aby potwierdzić rozmiary obiektu, 8 stycznia br. wykonano serię zdjęć komety. Naukowcy nie byli w stanie oszacować, jaką część obserwowanego obiektu stanowi jądro, a ile otoczka i koma. Mało kto spodziewał się, że w rzeczywistości jądro będzie aż tak duże.

Mimo iż dystans komety C/2014 UN271 od Słońca jest spory, panujące warunki są wystarczające do sublimacji tlenku węgla i tworzenia komy. Zespół Man-To Hui z Macau University of Science and Technology stworzył model komputerowy komety i dopasował go do zdjęć obiektu z teleskopu. Udało się oddzielić komę od jądra. W badaniach wykorzystano także obserwacje radiowe z Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) w Chile.

Wtedy oczom naukowców pokazało się jądro komety w pełnym majestacie. Prof. Jewitt powiedział nawet, że “jest duże i czarniejsze niż węgiel”.

Obserwacje C/2014 UN271 są kluczowe dla rozwoju astronomii, bo pozwalają odpowiedzieć na pytanie, jak wyglądają obiekty z Obłoku Oorta. Jaki jest ich maksymalny rozmiar i prędkość? Wydaje się, że rejon ten wciąż skrywa jeszcze wiele tajemnic.