Długa historia damskiej bielizny to dzieje zakrywania i odkrywania poszczególnych części kobiecego ciała. Starożytne zamożne Egipcjanki nosiły pod okryciem wierzchnim długie tuniki. Z kolei kobiety kreteńskie paradowały z odkrytymi piersiami, uwydatniając je dodatkowo obcisłymi pasami, noszonymi pod biustem. Rzymianki nie cierpiały zwisających piersi, więc bandażowały je sobie lub nosiły skórzane gorsety, zwane mamillariami, których zadaniem było spłaszczanie biustu. W Piazza Armerina na Sycylii odkryto natomiast malowidła z III w. n.e. przedstawiające panie w skąpych dwuczęściowych strojach – pierwowzorze bikini. W kolejnych wiekach kobiety przywdziewały coraz więcej warstw bielizny, wstydliwie zakrywając ciało. Zajrzyjmy pod owe warstwy.

We wspaniałej belle époque na przełomie wieków obowiązywała linia „sans ventre” – idealna sylwetka musiała przypominać literę S. Kobiety nosiły więc sznurowane gorsety, które opinały talię (zdarzały się nie tylko omdlenia, ale i złamania żeber) i uwydatniały biust. Na biodrach mocowały poduszeczki, które nadawały im odpowiedni kształt. Gorset prostował plecy, sprawiając, że sylwetka była bardziej wyniosła, a kobieta wydawała się niedostępna. Trzeba się było sporo napracować, aby pokonać tę niedostępność.

ŁUK BARDZO TRIUMFALNY


W tym momencie historii na arenę damskiej bielizny wkracza gorseciarz Johann Gottfried Spiesshofer i kupiec Michael Braun, którzy w 1886 r. zakładają spółkę. W związku z popularnością gorsetów niemiecka firma rozwija się znakomicie – po 4 latach od powstania zatrudnia już 25 razy tyle pracowników, ile na początku. Po 16 latach Spiesshofer, przebywając w Paryżu, dochodzi do wniosku, że jego nazwisko nie wpada w ucho i postanawia stworzyć dla swojej firmy lepszą nazwę. Zainspirowany widokiem Łuku Triumfalnego nazywa ją – Triumph. Aż do 1914 r. firma rozwija się znakomicie. Ale czasy się zmieniają – panie coraz częściej podejmują pracę zawodową, a strój krępuje ruchy. Kobiety stopniowo wyzwalają się z gorsetów, a Triumph przechodzi kryzys. Rozpoczyna się wielka kariera biustonoszy, tymczasem kształt kobiecej sylwetki zostaje zrewolucjonizowany. W latach 20. XX w. moda na chłopczycę każe kobietom niwelować ich atrybuty – obcinać włosy, spłaszczać biust, likwidować wcięcie w talii i równać ją z biodrami. Gorsetom grozi przejście do odzieżowego lamusa. Jednak w latach 30. następuje powrót do smukłej, kształtnej sylwetki, którą najlepiej podkreślają – zrobione z delikatnych już materiałów – gorsety. Triumph wykorzystuje szansę, oferując dodatkowo nowości, choćby biustonosz z zapięciem z przodu i regulowanymi ramiączkami. Pod koniec lat 30. firma jest największym producentem bielizny w Europie. Dobrą passę Triumpha przerywa wybuch II wojny światowej, kiedy to produkcja zostaje wstrzymana.

BIUST WYZWOLONY