W ubiegłym roku linie lotnicze przewiozły łącznie ok. 3,4 mld pasażerów. W ciągu następnych 20 lat ta liczba ma ponad dwukrotnie wzrosnąć. Latamy chętniej, częściej i dłużej; jako pasażerowie stajemy się też coraz bardziej wymagający. I choć ciche wygodne kabiny wyposażone w elektroniczne systemy dostarczające nam rozrywki są dziś czymś normalnym, to warto pamiętać, że przez długi czas podróże lotnicze wyglądały zupełnie inaczej. Oto najważniejsze momenty w ewolucji samolotowych kabin.


PIERWSI PASAŻEROWIE (1911)

Historia lotów pasażerskich zaczęła się 23 marca 1911 r. Tego dnia po raz pierwszy przetransportowano 11 osób na odległość 5 km. Dokonał tego Aérobus pilotowany przez Louisa Blériota. Pasażerowie siedzieli w odkrytych kabinach, więc trudno byłoby uznać ten lot za komfortowy.

PIERWSZA TOALETA (1913)

Igor Sikorski zaprojektował samolot „Ilja Muromiec”, który swój pierwszy lot odbył pod koniec 1913 r. Pasażerowie mieli w nim do dyspozycji miejsca sypialne, lufcik zamontowany na dachu, przez który można było wychylić głowę i podziwiać widoki, a nawet toaletę. Była to po prostu dziura, przez którą ekskrementy spadały na odległą ziemię. Dopiero w latach 40. powstały zamknięte systemy toaletowe.

PIERWSZY SAMOLOT PASAŻERSKI (1919)

Na to miano zasługuje Junkers F 13. Miał całkowicie metalową konstrukcję z miejscami dla 13 gości na pokładzie i ogrzewanie w kabinie. Był to też pierwszy samolot, który udało się sprzedać na cały świat w liczbie ponad 350 sztuk. Już w 1919 r. otwarto pierwsze stałe połączenie lotnicze dla ruchu pasażerskiego pomiędzy Berlinem i Weimarem, obsługiwane właśnie przez F 13.

PIERWSZA KUCHNIA POKŁADOWA (1930)

Samolotem, który skomunikował Europę, był Junkers Ju 52 – blaszany, stosunkowo wygodny i (w wersji trzysilnikowej) całkiem bezpieczny. Właśnie w nim zamontowano pierwszą kuchnię pokładową, na której można było gotować posiłki. Zaprojektował ją niemiecki inżynier Werner Sells. Kuchnia znalazła się na pokładzie luksusowo wyposażonego Ju 52, którym latał rumuński książę George Valentin Bibescu. Kilka lat później opracowano system kuchenny zawierający tzw. galleys, czyli przesuwane moduły, w których wcześniej przygotowane jedzenie mogło być podgrzane na pokładzie i rozwiezione do pasażerów. Pierwszym samolotem, który został wyposażony w taką kuchnię, był amerykański Douglas DC-3 w 1936 r.

PIERWSZA HERMETYCZNA KABINA (1938)

Już przed II wojną światową Amerykanie dysponowali samolotem, który mógł latać szybciej i wyżej niż inne maszyny cywilne. Z powodu niskiego ciśnienia na dużych wysokościach musiał mieć hermetyczną kabinę. Boeing 307 Stratoliner był też pierwszym samolotem, którego obsługa okazała się tak skomplikowana, że wymagał stałego nadzoru inżyniera pokładowego. Swój pierwszy lot Stratoliner odbył w grudniu 1938 r. Do 1940 r. zbudowano tylko 10 takich maszyn.