Jak przekonać innych do swojego pomysłu? 5 psychologicznych trików

Genialny pomysł to tylko połowa sukcesu. Równie ważny, jeśli nie ważniejszy, jest drugi etap: znalezienie najlepszego sposobu na wcielenie idei w życie
Jak przekonać innych do swojego pomysłu? 5 psychologicznych trików

Psycholog Adam Grant z Wharton School Uniwersytetu Pensylwanii specjalizujący się w zagadnieniach związanych z organizacją w biznesie zdefiniował pięć najważniej szych sposobów na wprowadzenie w życie nowatorskich pomysłów. BeterUp jest jedną z największych platform cyfrowych oferującą spersonalizowane szkolenia dla pracowników. Filadelfjska konferencja skupiała się na zagadnieniach wykorzystania największego kapitału każdej firmy – zatrudnionych w niej osób. Przemawiając do profesjonalistów z branży HR, psychologów, leaderów, Grant przedstawił kroki umożliwiające przekształcanie idei w funkcjonujący konkret.

1. Przedstaw najsłabszy punkt projektu

Rozpoczynając prezentację od najsłabszych punktów, uruchamiasz w słuchaczach tzw.- uproszczone metody wnioskowania. Np. jeśli ktoś przedstawia wszystkie przeszkody, które mogą utrudnić realizację pomysłu – a następnie referuje strategie ich przezwyciężenia – słuchacze są skłonni uznać, że przeszkody te są najgorszym ewentualnym scenariuszem i że pomysłodawca jest na nie przygotowany. Rufus Griscom zebrał miliony na magazyn dla rodziców „Babble”, mówiąc inwestorom, co przemawia za tym, żeby NIE inwestowali.

2. Oswój wszystkich ze swoim pomysłem

Aby udowodnić znaczenie tego punktu, Grant przeprowadził mały eksperyment. Każdy uczestnik został poproszony o wystukanie na blacie prostej melodii, tak aby sąsiad mógł odgadnąć, o jaką piosenkę chodzi. Udało się to nielicznym. Grant porównał to doświadczenie z wprowadzaniem nowego pomysłu:
brzmi doskonale w twojej głowie, ale inni słyszą go po raz pierwszy. „Potrzeba od 10 do 20 prezentacji, zanim wszyscy się z nim oswoją” – podkreślił.

3. Doceniaj głosy krytyczne

Każdy człowiek jest z natury albo dawcą – lubi dzielić się z innymi, albo biorcą – ogranicza się do czerpania korzyści. W obrębie tych grup występuje kolejny podział: część osób reprezentuje z reguły nastawienie pozytywne, a część z reguły krytyczne. O biorcach w tym momencie zapomnijmy. Jeżeli chodzi o dawców, w organizmie jakim jest firma najgłośniej rozbrzmiewa pełen entuzjazmu głos pozytywnych dawców. Ale ty nie daj się im zwieść. Bo prawdziwymi innowatorami okazują się zazwyczaj dawcy krytyczni. Chętnie się angażują, ale równie chętnie rzucają wyzwania, podważają reguły i zgłaszają nowe pomysły

4. Rekrutuj sojuszników

Crowdsourcing, który sprawdza się w zbieraniu funduszy, może być również wykorzystany do wdrażania innowacji. Grant przytacza przykład, z którym spotkał się na uczelni. Jeden z jego studentów marzył o pracy w nowojorskiej firmie, ale nie miał nawet szans, by dostać się na rozmowę kwalifikacyjną. Grant namówił do współpracy całą grupę studentów. Nie minęło kilka dni, a chłopak miał w ręku telefon do dyrektora firmy. Więc jeśli masz projekt, ale nie radzisz sobie z jego logistyką, przedstaw problem zespołowi, a na pewno znajdzie się ktoś, kto popchnie sprawę do przodu.

5. Zapewnij poczucie bezpieczeństwa

Menedżerowie stwierdzeniami typu: „nie przynoś mi problemów; przynieś mi rozwiązania” potrafią nadwątlić poczucie bezpieczeństwa u podwładnych i zdusić ich kreatywność w zarodku. Dużą rolę do odegrania mają w tej sytuacji działy HR. Wzmocnić pewność- siebie pracowników mogą np. tworząc „skrzynkę z problemami”, zamiast przestarzałej „skrzynki z sugestiami”, bo mówienie szczerze o minusach firmy może dać impuls do wprowadzania innowacji. „Potrzebujemy sieci wsparcia – mówi Adam Grant – ale potrzebujemy także sieci wyzwań”.