Czy można jasno ocenić, ile czasu przed ekranem to za dużo? A jeśli tak, w jaki sposób szkodzi to dzieciom? Badacze twierdzą, że rozsądnym limitem są dwie godziny dziennie. Więcej oznacza ryzyko nadwagi, otyłości i problemy z sercem, które pojawią się w dorosłości. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca natomiast, aby dzieci w wieku do lat 5 nie spędzały przed ekranem więcej niż godziny dziennie.

W magazynie „Pediatric Obesity” naukowcy opublikowali właśnie wyniki analiz, które wskazują na niewątpliwy związek siedzenia przed ekranem z otyłością dzieci. Wykorzystano dane od ponad 11 tysięcy dzieci z badania Adolescent Brain Cognitive Development Study. Pytano je m. in. o czas spędzany przed ekranem i o to, na co go poświęcają. Odnotowywano też wagę i wzrost badanych. 

Okazuje się, że te dzieci w wieku między 9 a 10 lat, które przez rok spędzały więcej czasu przed monitorem, na koniec badania częściej trafiały do grupy o wyższym wskaźniku masy ciała (BMI) niż ich rówieśnicy, którzy tego czasu spędzali mniej. Innymi słowy: rosło u nich ryzyko nadwagi i otyłości. 

Czas przed monitorem to czas bez ruchu. Ale są też inne zagrożenia

– Czas spędzany przed ekranem to czas zwykle spędzany na siedząco i często zastępujący aktywność fizyczną. Dzieci są narażone na więcej reklam i, nie skupiając się na jedzeniu, podjadają przed komputerem lub telewizorem – mówi autor badań dr Jason Nagata, wykładowca pediatrii na University of California w San Francisco. 
– Negatywny obraz własnego ciała i wywołane z tym przejadanie się mogą być skutkiem obcowania z mediami społecznościowymi i nieosiągalnymi oczekiwaniami co do wyglądu – dodaje dr Kyle T. Ganson z University of Toronto. – Ta praca wskazuje, że potrzeba więcej badań nad tym, jak czas spędzany przed ekranem wpływa na dobrostan młodych ludzi teraz i jakie będą jego skutki w przyszłości.

Najlepiej ustalić rodzinny plan korzystania z telewizji i komputera 

Jak dodają naukowcy, badanie prowadzono jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa, ale jego wyniki są szczególnie istotne teraz. Zdalne nauczanie oznaczało dla dzieci niespotykaną dotychczas liczbę godzin przed komputerem, brak zajęć ruchowych i kontaktów z rówieśnikami. 

– Czas spędzany przed ekranem może przynosić korzyści, choćby w zakresie edukacji czy kontaktów społecznych podczas pandemii. Rodzice jednak powinni starać się zarządzać tym nadmiernym czasem przed ekranem oraz brakiem aktywności fizycznej. Trzeba regularnie rozmawiać z dziećmi o tym, ile czasu spędzają przed komputerem lub telewizorem, i ustalić rodzinny plan korzystania z nich – mówi Nagata. 

Źródło: MedicalXpress, Pediatric Obesity