Dawn Aerospace ma prosty cel – utorować drogę do samolotów kosmicznych wielokrotnego użytku
Dawn Aerospace to jeden z najnowszych startupów kosmicznych, w którego przypadku wielkie plany i zapewnienia nie zatrzymały się wyłącznie na slajdach prezentacji. Niedawno ta początkująca firma zaliczyła bowiem znaczące osiągnięcie w swoim dążeniu do opracowania samolotu kosmicznego wielokrotnego użytku. Podczas najnowszego lotu testowego opracowany przez firmę niezałogowy samolot Mk-II osiągnął prędkość bliską prędkości dźwięku, rozpędzając się do Mach 0,92, czyli 1097 km/h. Podczas tego lotu testowego samolot wzbił się również na wysokość 15000 metrów, co oznacza, że pobił swoje wcześniejsze rekordy o kolejno trzy i pięć razy.
Czytaj też: Piekło w betonowym pancerniku Fort Drum. Pod koniec II WŚ Amerykanie nie dali szans Japończykom
Podejście Dawn Aerospace do rozwoju samolotów kosmicznych odzwierciedla stopniową metodologię programu X-15 NASA z połowy XX wieku. Zamiast próbować od razu zbudować w pełni funkcjonalny samolot kosmiczny, Dawn stopniowo udoskonala swój podstawowy, tradycyjny projekt samolotu, dodając coraz bardziej zaawansowane komponenty i możliwości z każdą kolejną kampanią testową. Aktualnie Mk-II startuje i ląduje na pasie startowym, czyli podobnie jak tradycyjny samolot, ale jest napędzany silnikiem rakietowym, który pozwala mu osiągać znacznie większe wysokości i prędkości. To połączenie tradycyjnych operacji lotniczych z osiągami napędzanymi rakietowo jest kluczowe dla strategii Dawn Aerospace, której celem jest stworzenie samolotu kosmicznego, który oferuje niezawodność silnika odrzutowego z mocą i prędkością rakiety.
Czytaj też: Chiny ulepszyły podstawę prowadzenia wojny. Teraz wykryją zagrożenie jeszcze skuteczniej
Niedawne loty testowe, podczas których osiągnięto nowe wyżyny możliwości Mk-II, były częścią Kampanii 2-2 Dawn Aerospace, której celem było zweryfikowanie nowych możliwości samolotu. Podczas trzech lotów firma osiągnęła ambitne cele, przygotowując grunt pod jeszcze trudniejsze zadania w nadchodzącej Kampanii 2-3. Ta ma rozpocząć się we wrześniu, a podczas niej Dawn Aerospace planuje po raz pierwszy wprowadzić samolot Mk-IIA w prędkości naddźwiękowe. Wtedy to Mk-IIA nie tylko przekroczy barierę dźwięku, ale także potwierdzi wytrzymałość swojego projektu, co będzie kluczowym krokiem w przygotowaniach do pierwszych lotów hipersonicznych, które będą przeprowadzane z wariantem Mk-IIB. Ten ma mieć o 10% większy ciąg i o 30% większy całkowity impuls niż jego poprzednicy, co pozwoli mu osiągnąć jeszcze większe prędkości i pułap. Innymi słowy, podczas wrześniowego testu firma spróbuje pobić prędkość wznoszenia się myśliwca F-15 oraz maksymalnej prędkości SR-71 Blackbird, a na dodatek chce uczynić Mk-IIA pierwszym pojazdem, który przeleci ponad wysokością 100 km dwa razy w ciągu jednego dnia.
Czytaj też: Amerykanie zwodowali ostatni okręt tego typu. Co wiemy o USS Pierre typu Independence?
Długoterminowym celem Dawn Aerospace jest opracowanie samolotu kosmicznego, który łączy wydajność pierwszego stopnia rakiety z przewidywalnością i szybkim czasem między lotami, który jest charakterystyczny dla tradycyjnych samolotów. Wizja ta zakłada stworzenie silnika rakietowego tak niezawodnego i łatwego w utrzymaniu jak silnik odrzutowy, co umożliwi samolotowi kosmicznemu wykonywanie wielu lotów w ciągu jednego dnia. Dzięki tej zdolności samolot kosmiczny może zrewolucjonizować dostęp do przestrzeni kosmicznej, oferując elastyczne, ekonomiczne i zrównoważone rozwiązanie dla szerokiego zakresu zastosowań – od wystrzeliwania małych satelitów po prowadzenie misji badawczych w środowiskach bliskich kosmosu.