Chcą pobić rekordy i przebić wojskowe arcydzieła. Tak radzą sobie już dziś

Firma Dawn Aerospace ma wielki plan. Chce stworzyć wyjątkowy samolot kosmiczny, który będzie stanowić nie tylko technologiczną, ale też użytkową rewolucję, pobijając m.in. wojskowy samolot rozpoznawczy SR-71 Blackbird.
Samolot SR-71 Blackbird /Fot. Wikimedia Commons

Samolot SR-71 Blackbird /Fot. Wikimedia Commons

Dawn Aerospace ma prosty cel – utorować drogę do samolotów kosmicznych wielokrotnego użytku

Dawn Aerospace to jeden z najnowszych startupów kosmicznych, w którego przypadku wielkie plany i zapewnienia nie zatrzymały się wyłącznie na slajdach prezentacji. Niedawno ta początkująca firma zaliczyła bowiem znaczące osiągnięcie w swoim dążeniu do opracowania samolotu kosmicznego wielokrotnego użytku. Podczas najnowszego lotu testowego opracowany przez firmę niezałogowy samolot Mk-II osiągnął prędkość bliską prędkości dźwięku, rozpędzając się do Mach 0,92, czyli 1097 km/h. Podczas tego lotu testowego samolot wzbił się również na wysokość 15000 metrów, co oznacza, że pobił swoje wcześniejsze rekordy o kolejno trzy i pięć razy.

Czytaj też: Piekło w betonowym pancerniku Fort Drum. Pod koniec II WŚ Amerykanie nie dali szans Japończykom

Podejście Dawn Aerospace do rozwoju samolotów kosmicznych odzwierciedla stopniową metodologię programu X-15 NASA z połowy XX wieku. Zamiast próbować od razu zbudować w pełni funkcjonalny samolot kosmiczny, Dawn stopniowo udoskonala swój podstawowy, tradycyjny projekt samolotu, dodając coraz bardziej zaawansowane komponenty i możliwości z każdą kolejną kampanią testową. Aktualnie Mk-II startuje i ląduje na pasie startowym, czyli podobnie jak tradycyjny samolot, ale jest napędzany silnikiem rakietowym, który pozwala mu osiągać znacznie większe wysokości i prędkości. To połączenie tradycyjnych operacji lotniczych z osiągami napędzanymi rakietowo jest kluczowe dla strategii Dawn Aerospace, której celem jest stworzenie samolotu kosmicznego, który oferuje niezawodność silnika odrzutowego z mocą i prędkością rakiety.

Czytaj też: Chiny ulepszyły podstawę prowadzenia wojny. Teraz wykryją zagrożenie jeszcze skuteczniej

Niedawne loty testowe, podczas których osiągnięto nowe wyżyny możliwości Mk-II, były częścią Kampanii 2-2 Dawn Aerospace, której celem było zweryfikowanie nowych możliwości samolotu. Podczas trzech lotów firma osiągnęła ambitne cele, przygotowując grunt pod jeszcze trudniejsze zadania w nadchodzącej Kampanii 2-3. Ta ma rozpocząć się we wrześniu, a podczas niej Dawn Aerospace planuje po raz pierwszy wprowadzić samolot Mk-IIA w prędkości naddźwiękowe. Wtedy to Mk-IIA nie tylko przekroczy barierę dźwięku, ale także potwierdzi wytrzymałość swojego projektu, co będzie kluczowym krokiem w przygotowaniach do pierwszych lotów hipersonicznych, które będą przeprowadzane z wariantem Mk-IIB. Ten ma mieć o 10% większy ciąg i o 30% większy całkowity impuls niż jego poprzednicy, co pozwoli mu osiągnąć jeszcze większe prędkości i pułap. Innymi słowy, podczas wrześniowego testu firma spróbuje pobić prędkość wznoszenia się myśliwca F-15 oraz maksymalnej prędkości SR-71 Blackbird, a na dodatek chce uczynić Mk-IIA pierwszym pojazdem, który przeleci ponad wysokością 100 km dwa razy w ciągu jednego dnia.

F-15EX

Czytaj też: Amerykanie zwodowali ostatni okręt tego typu. Co wiemy o USS Pierre typu Independence?

Długoterminowym celem Dawn Aerospace jest opracowanie samolotu kosmicznego, który łączy wydajność pierwszego stopnia rakiety z przewidywalnością i szybkim czasem między lotami, który jest charakterystyczny dla tradycyjnych samolotów. Wizja ta zakłada stworzenie silnika rakietowego tak niezawodnego i łatwego w utrzymaniu jak silnik odrzutowy, co umożliwi samolotowi kosmicznemu wykonywanie wielu lotów w ciągu jednego dnia. Dzięki tej zdolności samolot kosmiczny może zrewolucjonizować dostęp do przestrzeni kosmicznej, oferując elastyczne, ekonomiczne i zrównoważone rozwiązanie dla szerokiego zakresu zastosowań – od wystrzeliwania małych satelitów po prowadzenie misji badawczych w środowiskach bliskich kosmosu.