Kilka faktów o paliwie arktycznym, o których nie miałeś pojęcia

Ze względu na zmieniające się pory roku i panujące warunki atmosferyczne w Polsce dostępne są różne odmiany paliwa. Wyróżniamy wśród nich trzy główne typy: paliwo letnie, przejściowe oraz zimowe. Wprowadzone zostały przepisy, które mówią o tym, w jakich okresach które paliwo musi być dostępne na stacjach. Zobaczmy, które paliwo warto stosować w skrajnych warunkach pogodowych.
Kilka faktów o paliwie arktycznym, o których nie miałeś pojęcia

Advertisement

Wciąż najpowszechniej stosowanymi paliwami są te w formie ciekłej, zwłaszcza w samochodach osobowych. Charakteryzują się one wysoką gęstością energetyczną, co sprawia, że ich stosunkowo niewielka objętość pozwala na pracę jednostce napędowej w optymalnych warunkach. Są też paliwa w stanie gazowym, których popularność zahacza o próg błędu statystycznego – wodór, CNG. Popularność zdobyło jednak LPG, niezwykle popularne w Polsce i Turcji.

Motorem napędowym gospodarki Unii Europejskiej jest jednak diesel. To podstawa transportu zarówno towarowego, jak i osobowego. Nikt nie wymyślił jeszcze silnika zdolnego na jednym zbiorniku pokonać 1200-1500 kilometrów. Auta zasilane olejem napędowym to potrafią, również te klasy kompaktowej! Paliwo to powstaje podczas rafinacji ropy naftowej, a czasem też pozyskuje się je z roślin. Temperatura wrzenia składników zawiera się w przedziale od 170 do 380 stopni Celsjusza. Sam proces produkcji jest dość karkołomny i długotrwały.

Regulacje prawne

Oprócz ogólnych norm dotyczących rodzaju i energetycznej wartości paliwa mamy też regulacje prawne. Te są kluczowe dla użytkowników aut z silnikami diesla. O ile benzynowe jednostki radzą sobie podczas srogich zim, o tyle wytrącająca się z oleju napędowego parafina już przy niewielkiej ujemnej temperaturze potrafi pokrzyżować plany. W odpowiedzi na ten problem Minister Gospodarki wydał stosowne rozporządzenie 9 października 2015 roku. Dokument określa precyzyjnie temperaturę oleju napędowego, w której dochodzi do zablokowania zimnego filtra. Wraz z narzuconymi przez ustawodawcę normami od 16 kwietnia do 30 września ten parametr powinien wynosić maksymalnie 0 stopni Celsjusza. Od 1 marca do 15 kwietnia, a także od 1 października do 15 listopada wynosi -15 stopni Celsjusza, natomiast od 16 listopada do końca lutego jest to -20 stopni Celsjusza.

W związku z powyższym paliwo sprzedawane w poszczególnych okresach musi spełniać określone w ustawie wymagania. W praktyce bywa różnie, bowiem polskie zimy są niejednorodne. Jeszcze kilka lat temu zdarzały się okresy, w których wskaźnik na termometrach schodził poniżej 20 stopni na minusie. Co zatem wlewać wówczas do baku?

Paliwo arktyczne

Czym charakteryzuje się ten typ paliwa? Przede wszystkim zerową zawartością biokomponentów, co korzystnie wpływa na sprawność jednostki napędowej podczas niskich temperatur. Dodatki uszlachetniające zmniejszają tarcie, co przekłada się na niższe zużycie paliwa nawet o 3 procent!

W zgodzie z ministerialnymi regulacjami koncern naftowy nie tylko dopasował się do istniejących norm, lecz także mocno je przekroczył – ale w dobrą stronę! Temperaturą Zablokowania Zimnego Filtra określa się moment, gdy kryształki parafiny doprowadzają do całkowitego zatrzymania przepływu paliwa przez filtr. Dla ustawodawcy jest to maksymalnie -20 stopni Celsjusza, jednak na stacjach dostępne są paliwa, dla których ta wartość to aż -32 stopnie Celsjusza – takie właściwości ma np. milesPLUS® diesel arktyczny od Circle K. Drugi z kluczowych parametrów to Temperatura Mętnienia, która w tym przypadku wynosi -22 stopnie Celsjusza. To poziom odporności na niskie temperatury i jednocześnie granica, gdy zaczynają się wytrącać z paliwa pierwsze kryształy parafin. Drobiny mogą zakłócać swobodny przepływ paliwa i zaburzać pracę silnika.