Radia samochodowe, “Hello Moto” i technologie dla NASA, czyli zaskakująca historia Motoroli

Zanim Motorola stała się międzynarodowym gigantem telekomunikacyjnym, była nazwą samochodowego radia. Późniejsza historia marki przyniosła jednak wiele zwrotów akcji, w tym współpracę przy misji Apollo 11 i stworzenie najpopularniejszego telefonu komórkowego na świecie.
Radia samochodowe, “Hello Moto” i technologie dla NASA, czyli zaskakująca historia Motoroli

Radio samochodowe Motorola zostało wyprodukowane przez Galvin Manufacturing Corporation w 1930 roku, dwa lata po założeniu firmy w Chicago przez dwóch braci – Josepha i Paula Galvina. Podobno to właśnie oni osobiście nadali swojemu produktowi nazwę, która zyskała popularność na kilkadziesiąt lat.

W tym samym roku, kiedy radio Motorola zostało wprowadzone na rynek, stało się również pierwszym produktem firmy sprzedawanym na skalę międzynarodową. Wprawdzie Motorola rozszerzyła swoją działalność na dosyć małą skalę, bo chodzi o dwie placówki w Meksyku, jednak trzeba przyznać, że firmy rzadko pojawiają się na międzynarodowej arenie w tak krótkim czasie – nawet współcześnie. W 1947 roku Galvin Manufacturing Corporation zrezygnowała ze swojej nazwy na rzecz nazwy Motorola, która, zgodnie z  ówczesną branżą firmy, miała oznaczać “dźwięk w ruchu”.

Kilka lat później inżynierowie Motoroli opracowali prosty model samochodowego telefonu, jednak zdecydowanie większą popularność przyniosły jej przenośne radia i małe telewizory, a kulminacja ich popularności w tamtych czasach wiązała się z bardzo ciekawą ofertą od NASA.
 
W  latach 70. przed Motorolą stanęło nie lada wyzwanie. Firma została zaproszona do przygotowania technologii radiowej, która miała być wykorzystana w trakcie jednego z najważniejszych wydarzeń dla ludzkości – misji Apollo 11 z 1969 roku, podczas której Neil Armstrong stanął na Księżycu jako pierwszy człowiek na świecie. Misja przebiegła pomyślnie, a popularność marki sięgnęła zenitu.
 
W 1973 roku Motorola podjęła kilka ważnych kroków w kierunku technologii, która zdefiniowała profil firmy na nadchodzące dekady – między innymi demonstrując światu nowe zjawisko telefonów komórkowych. Produkcja przenośnych telefonów ruszyła jednak dopiero w latach 80. W 1984 roku firma rozpoczęła ich sprzedaż, jednocześnie wydając linię telefonów samochodowych.
Pod koniec dekady inżynierom Motoroli udało się opracować o wiele mniejszą słuchawkę, dzięki czemu zapoczątkowali nową generację telefonów komórkowych, które były bardziej kompaktowych rozmiarów i ważyły zdecydowanie mniej, niż ich pierwsze modele. Kolejne lata przyniosły doskonalenie technologii i wybuch szału na telefony z klapką, który – wydaje się – nie ominął żadnego użytkownika komórek z przełomu mileniów.

Pojawienie się na rynku modelu RAZR w 2004 wprowadziło prawdziwą rewolucję w designie przenośnych telefonów i szybko sprawiło, że stał się on wówczas najpopularniejszym telefonem w historii. Pod koniec dekady, w odpowiedzi na błyskawicznie rosnącą popularność smartfonów, firma nawiązała romans z googlowskim systemem operacyjnym Android. Kolejne lata przynosiły kolejne, coraz bardziej zaawansowane modele telefonów, które łączyły w sobie najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, jednocześnie nie porażając swoimi cenami.

Jednym z nich jest ubiegłoroczny model Motorola one zoom – smartfon z ekranem OLED, który jako pierwszy na świecie umożliwił użytkownikom korzystanie z czterech aparatów fotograficznych jednocześnie. Zdjęcia zrobione one zoom mają rozdzielczość 48 Mpx, a technologia Quad Pixel i optyczna stabilizacja obrazu zapewniają ich idealną ostrość zarówno za dnia, jak i nocą. Nie wspominając już o zoomie, dzięki któremu możemy powiększać zdjęcia do woli bez stresu, że stracą na jakości, a także o możliwości zrobienia niesamowitych zdjęć panoramicznych za pomocą ultraszerokokątnego obiektywu telefonu. Inne modele smartfonów Motoroli, które pojawiły się na rynku, takie jak moto g8 plus, one vision i one macro również posiadają szereg opartych na sztucznej inteligencji fotograficznych funkcjonalności.